Moet je nog gaan adverteren op een reclamevrij Facebook?
Een reclamevrij Facebook is tegenwoordig mogelijk. Sinds november 2023 bestaat er voor leden van het sociale kanaal de mogelijkheid om de reclames op het platform uit te schakelen. Dit betekent dat de advertenties van de tijdlijn worden verwijderd, waardoor je weer meer posts van bekenden te zien krijgt. Belangrijk om te weten is wel dat een reclamevrij Facebook niet gratis is. Hiervoor moet je een abonnement afsluiten dat je een tientje in de maand kost. Is het voor bedrijven nog wel interessant om te adverteren op Facebook nu mensen de advertenties van de tijdlijn kunnen laten verwijderen? Wij vertellen je er meer over.
Geen reclame meer op Facebook en Instagram
Facebook en Instagram zijn natuurlijk één. Dit betekent dat je het abonnement voor reclamevrij social media gebruik afsluit voor beide kanalen tegelijk. Betaal je een tientje per maand, dan krijg je dus een reclamevrij Facebook en een reclamevrij Instagram. Wie direct de kans heeft gepakt om gebruik te maken van het abonnement, kan inmiddels dus al langere tijd genieten van een reclamevrije tijdlijn. Tenminste, het komt daarbij in de buurt. Het is namelijk zo dat de ‘aanbevolen’ posts wel gewoon op je tijdlijn blijven verschijnen. Dit zal je dan zeker ook gemerkt hebben. Een belangrijke vraag is dan ook of het dat tientje wel waard is als er toch wat verkapte reclame blijft bestaan.
Veel te veel reclame op Facebook
We horen de klacht al lange tijd dat er tegenwoordig veel te veel reclame op Facebook wordt getoond. Het is ook zeker zo dat we het aantal reclames op het kanaal in de afgelopen jaren flink hebben zien toenemen. Betaal je niet voor een abonnement voor reclamevrij Facebook en Instagram, dan zie je vrijwel nooit meer dan drie reguliere posts voorbij komen voordat je weer op een reclame stuit. Soms zit er zelfs maar één reguliere post tussen twee reclames in. Volgens velen is het om gek van te worden, waardoor je zou verwachten dat veel mensen dat tientje in de maand wel willen betalen om eindelijk van die reclames verlost te raken. Dit blijkt toch niet het geval te zijn.
Slechts een kwart van de Nederlanders wil betalen voor reclamevrij Facebook
Veel facebook gebruikers klagen over het steeds toenemende aantal reclames op het platform. Deze klacht wordt ook gehoord onder de Instagram gebruikers, maar toch blijkt dat de meeste mensen niet bereid zijn om een tientje te betalen voor een reclamevrij Facebook en Instagram. MSI-ACI heeft een representatief panelonderzoek uitgevoerd om vast te stellen hoeveel mensen bereid zijn om te betalen voor het verwijderen van reclames van de tijdlijn. Slechts een kwart van de Nederlanders heeft hier wel een tientje voor over.
Niet alle reclames verdwijnen met een abonnement
Er zit bij het abonnement van Meta voor een reclamevrij Facebook en Instagram ook nog wel een klein addertje onder het gras. Er is namelijk een verschil tussen reclame (advertenties) en ‘voorgestelde content’. Het is de bedoeling dat je op deze voorgestelde content klikt, waarna Facebook je data krijgt. Eigenlijk zijn het ook een soort reclames, maar ze worden voorgeschoteld als ‘voorgestelde content’. Dit betekent dat deze posts niet van je tijdlijn verdwijnen als je het abonnement afsluit, om de eenvoudige reden dat ze te boek staan als ‘voorgestelde content’ in plaats van als ‘advertentie’ of ‘reclame’. Je bent dus eigenlijk nooit helemaal van de reclames af. De voorgestelde content is eigenlijk een vorm van verkapte reclame en die reclame blijf je hoe dan ook zien.
Is adverteren op Facebook nog nuttig voor bedrijven?
Voor gebruikers is het dus mogelijk om Facebook en Instagram reclamevrij te maken met een abonnement. Aan de andere kant staan de bedrijven die juist willen dat hun advertenties op de sociale kanalen onder de aandacht van hun doelgroep worden gebracht. Is het nog wel zinvol voor bedrijven om op Facebook en Instagram te adverteren als gebruikers de kanalen reclamevrij kunnen maken? Ja, dit is zeker nog nuttig en dat blijkt ook uit het onderzoek van MSI-ACI. Zo’n driekwart van de Nederlanders wil namelijk helemaal geen tientje uitgeven aan een reclamevrij Facebook en Instagram. Zij blijven de advertenties dus gewoon zien.
Opvallen met je Facebook of Instagram-advertentie
Het feit dat Facebook en Instagram tegenwoordig propvol staan met advertenties geeft natuurlijk wel aan dat het tegenwoordig heel belangrijk is om ervoor te zorgen dat jouw campagne écht opvalt. Doe je dit niet, dan wordt er makkelijk voorbij gescrold. Wil jij zeker weten dat jouw campagne het gewenste effect heeft op Facebook of Instagram? Volg dan eens een Facebook training of Instagram training bij ons!