Waar gebruiken we ChatGPT op dit moment het meest voor?
ChatGPT wordt veel gebruikt, zowel voor zakelijke doeleinden als privé. Op dit moment maakt ongeveer een kwart van de Nederlanders gebruik van deze AI-tool en dit aantal neemt alleen maar toe. ChatGPT wordt voornamelijk gebruikt door jongeren en volwassenen tot 45 jaar. Toch zien we ook dat de oudere generaties ook kennismaken met deze AI-tool. Elke leeftijdscategorie gebruikt ChatGPT voor andere doeleinden en daar gaan we in deze blog op in!
Zo gebruiken we ChatGPT op dit moment
Jongeren gebruiken ChatGPT voor heel andere doeleinden dan volwassenen en senioren. Waarvoor maken de verschillende leeftijdsgroepen nu vooral gebruik van ChatGPT? Wij geven je een handig overzicht.
12 tot 18 jaar
Maar liefst 34 procent van de personen binnen deze leeftijdscategorie maakt gebruik van ChatGPT. Jongeren in deze groep gebruiken de tool vooral voor schooltaken, zoals het schrijven van essays, opstellen en werkstukken of het oplossen van wiskundeproblemen. Het helpt hen snel informatie te vinden en te verwerken voor huiswerk.
18 tot 25 jaar
Dit is de groep die het meest gebruik maakt van ChatGPT. Binnen deze leeftijdscategorie maakt maar liefst 48,7 procent gebruik van de AI-tool, voornamelijk voor studie en werk. Het kan gaan om het genereren van teksten voor projecten, het schrijven van e-mails of het brainstormen van ideeën. Ook is er vaak interesse in het leren van programmeertalen of andere technische vaardigheden via AI-assistenten.
25 tot 35 jaar
Van de groep 25- tot 35-jarigen maakt 41,5 procent wel eens gebruik van ChatGPT en dat is ook een aardig percentage. In deze groep vinden we zowel studenten als werkenden. Ze gebruiken ChatGPT vooral voor professionele taken, zoals het automatiseren van routinetaken, schrijven van rapporten of het ontwikkelen van marketinginhoud. Daarnaast wordt AI ingezet om nieuwe vaardigheden te leren, zoals coderen of creatieve processen ondersteunen.
35 tot 45 jaar
Hier zien we het percentage alweer afnemen. 27,6 procent van de personen in deze leeftijdscategorie maakt gebruik van de AI-tool en doen dit vaak voor hun werk. In veel gevallen gaat het om ondersteuning bij planning en administratieve taken. Ook wordt ChatGPT ingezet om ideeën te ontwikkelen voor projecten en zakelijke teksten te schrijven. Persoonlijke assistentie, zoals het beheren van agenda’s en het voorbereiden van presentaties, speelt ook een rol.
45 tot 55 jaar
Deze groep is nog steeds gericht op het gebruik van AI in hun werk en professionele leven, maar ze maken ook gebruik van AI om bij te blijven in hun vakgebied. Van deze leeftijdsgroep maakt 21 procent gebruik van ChatGPT en dit gebeurt vaker dan gemiddeld voor educatieve doeleinden, waaronder het leren van nieuwe concepten en het volgen van (online) cursussen en trainingen.
55 tot 65 jaar
Deze leeftijdsgroep is aanzienlijk minder actief met ChatGPT. Slechts 12,1 procent gebruikt de tool met regelmaat. In deze categorie is het gebruik van AI meer gericht op persoonlijke assistentie, zoals het organiseren van dagelijkse taken of het gebruik van slimme apparaten thuis. Daarnaast gebruiken deze personen AI ook om op de hoogte te blijven van de technologie, vooral door middel van zelfstudie, om te leren over de nieuwste ontwikkelingen.
65 tot 75 jaar
Het gebruik van ChatGPT in deze groep is beperkt. Het gaat om slechts 5,2 procent. Personen uit deze leeftijdsgroep die wel gebruik maken van ChatGPT doen dit vaak voor eenvoudige taken. Je kunt hierbij denken aan het opzoeken van informatie, technische ondersteuning of hulp bij dagelijkse digitale interacties. Zo gebruiken deze personen de AI-tool vaker als hulp bij het opstellen van e-mails, maar bijvoorbeeld ook om nieuwe recepten te leren kennen.
75 jaar of ouder
Deze groep maakt het minst gebruik van ChatGPT. Het gaat om 1,3 procent, waarmee dit toch wel de meest ‘magere’ groep is. Voor veel personen die in deze leeftijdscategorie vallen gaat ChatGPT een beetje boven de pet. Toch zijn er zeker wel wat mensen uit deze groep die de AI-tool gebruiken. Dit doen zij voornamelijk om hulp te krijgen bij digitale communicatie of om basisinformatie op te zoeken. Ook stellen ze veel relatief eenvoudige vragen aan ChatGPT.
Maak jij al gebruik van ChatGPT?
Steeds meer mensen gaan gebruik maken van ChatGPT en zeker voor bedrijven levert dit ook belangrijke voordelen op. Bedrijven die de tool inzetten voor hulp en ondersteuning besparen veel tijd en dus ook geld. ChatGPT kan tal van taken overnemen, waaronder de klantenservice, maar dan moet je er wel op de juiste wijze mee omgaan. Jouw input bepaalt de kwaliteit van de output van de AI-tool. Werk jij al met ChatGPT, maar verkrijg je geen optimale resultaten? Werk je misschien nog niet met de tool, maar wil je er wel goed mee leren omgaan? Meld je dan aan voor onze ChatGPT training!