Nieuwe opties voor bedrijven met TikTok Search Ads
TikTok gaat zich meer richten op bedrijven die hun merk of producten willen promoten via de app. Search Ads-campagnes waren al mogelijk op TikTok, maar deze functie is verder uitgebreid. De geüpdatete versie van Search Ads voegt nieuwe manieren toe voor bedrijven om hun promoties onder de aandacht te brengen van de zoekende gebruikers in de TikTok app. Search Ads zijn nu beschikbaar voor zowel verkeers- als webconversiedoelen en bevatten een nieuw element tijdens het opzetten, waarmee adverteerders relevante zoekwoorden voor hun campagnes kunnen selecteren.
De TikTok Search Ads Toggle
Vorig jaar werd door TikTok een zogenaamde Search Ads Toggle toegevoegd in de advertentiecampagnes. Deze toggle moest worden geactiveerd, waarna de advertenties konden worden getoond bij gerelateerde zoekopdrachten in de app. De beperking hiervan is dat de toggle slechts een plaatsingsoptie is en geen afzonderlijke advertentiemogelijkheid. Dit betekent dat adverteerders deze konden inschakelen om advertenties in gerelateerde zoekopdrachten te laten verschijnen, maar geen specifieke zoekwoorden konden targeten. Met de nieuwe TikTok Search Ads krijgen adverteerders meer controle over de plaatsing.
Meer controle met de geüpdatete TikTok Search Ads
De geüpdatete Search Ads van TikTok zien er hetzelfde uit in de app, maar bieden adverteerders meer controle. Hierover heeft TikTok zelf het volgende gezegd: “Met de Search Ads Campaign hebben merken volledige controle over hoe hun content verschijnt op de TikTok-zoekresultatenpagina, waardoor het juiste creatieve materiaal aan de juiste gebruikers wordt getoond.” De plaatsing en het uiterlijk zijn dus hetzelfde gebleven, maar er zijn wel meer opties om te bepalen waar je advertenties verschijnen, afhankelijk van de zoekopdrachten van TikTok gebruikers.
Waarom is dit interessant voor bedrijven?
Er wordt vaak gedacht dat de meeste mensen TikTok openen om zomaar filmpjes te gaan bekijken, maar zit is zeker niet waar. TikTok geeft aan dat 57 procent van de gebruikers van de TikTok app gebruik maakt van de zoekfunctie in de app. Bijna een kwart van de TikTok gebruikers, namelijk 23 procent, zoekt binnen 30 seconden na het openen van de app naar iets via de zoekfunctie. Hierdoor wordt TikTok ook steeds meer dé app om te gebruiken voor het ontdekken van nieuwe merken en producten. Daarnaast merkt TikTok op dat merken die naast In-Feed Ads ook Search Ads gebruiken, gemiddeld een toename van 20 procent in conversies zien. De nieuwe versie van TikTok Search Ads is dus zeker interessant voor bedrijven.
TikTok wordt een bestemming voor shoppers
Wanneer je termen invoert, dan zal het systeem van TikTok ook zoekwoorden aanbevelen op basis van deze ingevoerde termen. Hierdoor is de functie sterk vergelijkbaar met de zoekcampagne-opties in andere apps. Voor targeting op TikTok is de uitbreiding een waardevolle update, zeker omdat de app zich steeds meer wil gaan presenteren als e-commerce platform.
Het belangrijkste doel is om van TikTok dé plek te maken waar shoppers naartoe komen om merken te ontdekken en uiteindelijk ook aankopen te doen. Met het oog hierop zullen steeds meer mogelijkheden worden geboden aan bedrijven om via de app de juiste doelgroep te bereiken. Zeker als je een jongere doelgroep hebt, kan het een slimme zet zijn om met TikTok Search Ads aan de slag te gaan.
Aan de slag met TikTok Search Ads
TikTok biedt al goede mogelijkheden voor bedrijven en hun merken en producten. Deze mogelijkheden zullen met de nieuwe focus van de app steeds verder uitgebreid gaan worden. Voor bedrijven kan het zeker zinvol zijn om met TikTok en de Search Ads aan de slag te gaan. Wel is het dan belangrijk dat je een sterke strategie hanteert en op de juiste wijze te werk gaat om daadwerkelijk jouw doelgroep te bereiken.
Dit geldt eigenlijk voor alle social media. Je hebt gewoon een goede, sterke en duidelijke strategie nodig. Natuurlijk helpen wij je graag bij het ontwikkelen van een slimme social media strategie. Daarnaast kun je bij ons tal van social media trainingen volgen. Schrijf je in of neem eens contact met ons op!