De 9 beste functies van Instagram voor bedrijven
Instagram behoort tot de belangrijkste sociale kanalen voor bedrijven die zich via social media onder de aandacht van hun doelgroep willen brengen. Instagram heeft maandelijks meer dan een miljard actieve gebruikers wereldwijd. Vrijwel elke doelgroep is op dit kanaal te vinden. Het platform heeft in de afgelopen jaren belangrijke functies toegevoegd voor bedrijven. Hierdoor kunnen bedrijven steeds meer uit de functies van Instagram halen.
Dit zijn de belangrijkste Instagram-functies voor bedrijven
Wil jij als bedrijf via Instagram onder de aandacht van je doelgroep komen? Wil je onder je doelgroep een betere naamsbekendheid verkrijgen, zorgen voor meer vertrouwen of wil je via Instagram met je doelgroep in contact komen? Het sociale kanaal biedt je alle belangrijke functies om jouw zakelijke doelen te bereiken. Wij geven je inzicht in de 9 beste functies en mogelijkheden van Instagram voor bedrijven.
1. Het Instagram Business profiel
Een fijn voordeel van Instagram is dat je als bedrijf de mogelijkheid hebt om een Business profiel te openen. Deze zijn anders dan standaard accounts. Met een Business profiel kun je bijvoorbeeld inzicht krijgen in statistieken over je volgers en de prestaties van je berichten. Je kunt contactgegevens zichtbaar maken en gebruikmaken van zowel betaalde advertenties als promoties. Je kunt met een Business profiel makkelijker inspelen op de behoeften van je doelgroep, omdat je met dit profiel waardevolle informatie over je doelgroep ontvangt.
2. Instagram Shopping
Met Instagram Shopping kun je jouw producten rechtstreeks in de app verkopen. Door producttags toe te voegen aan berichten, Stories en Reels kunnen gebruikers producten bekijken en kopen zonder de app te verlaten. Dit maakt het shoppen voor klanten makkelijk en verlaagt de drempel om een aankoop te doen. Met Instagram Shopping kun je onder meer een productcatalogus toevoegen, tags op producten plaatsen en een speciale Shop-tab toevoegen aan je profiel. Voor bedrijven die fysieke producten verkopen is Instagram Shopping heel belangrijk.
3. Stories en Highlights
Instagram Stories zijn heel handig voor het delen van tijdelijke content, zoals updates, promoties of een kijkje achter de schermen. Het leuke van Stories is dat ze slechts 24 uur zichtbaar zijn. Daarom zijn ze ideaal voor spontane en exclusieve content. Je kunt ook ‘Highlights’ aanmaken om belangrijke Stories te bewaren op je profiel. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld productinformatie, klantreviews of FAQ’s vast te leggen. Hierdoor wordt de zichtbaarheid voor je volgers verlengd.
4. Instagram Reels
Instagram Reels zijn korte, creatieve video’s van maximaal 90 seconden waarmee je op een leuke manier je merk kunt presenteren. Reels hebben een grotere kans om viraal te gaan en nieuwe volgers aan te trekken, vooral omdat ze worden weergegeven op de ‘Explore’-pagina. Gebruik Reels om je producten te demonstreren, klantverhalen te delen of interessante tips te geven die relevant zijn voor je doelgroep. Video’s trekken over het algemeen veel meer aandacht dan statische content. Hierdoor helpen ze je om de betrokkenheid sterk te verhogen.
5. Instagram Ads
Met Instagram Ads kun je je doelgroep bereiken op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Instagram biedt verschillende advertentieformaten, waaronder foto- en videoadvertenties, carrouseladvertenties en storyadvertenties. Doordat er meerdere formaten beschikbaar zijn, kun je deze makkelijk op je bedrijf en je doelgroep afstemmen.
6. Instagram Insights
Met Instagram Insights krijg je uitgebreide gegevens over de prestaties van je posts, stories en advertenties. Je kunt bijvoorbeeld zien welke content het best scoort, op welke momenten je volgers het meest actief zijn en hoeveel mensen je account hebben bezocht. Deze data is belangrijk om te begrijpen wat werkt en wat niet, zodat je je contentstrategie kunt optimaliseren. Het is goed om regelmatig je Insights te bekijken en analyseren. Dit helpt je om je inhoud in het vervolg beter op je volgers af te stemmen. Je ontdekt eenvoudig wat zij wel interessant vinden en wat niet.
7. Instagram Guides
Instagram Guides kun je eigenlijk het best zien als mini-blogs op je profiel. Je kunt hiermee nuttige informatie in een overzichtelijke vorm presenteren, zoals productaanbevelingen, tips of stappenplannen. Guides zijn ideaal om dieper in te gaan op onderwerpen die interessant zijn voor je volgers. Denk bijvoorbeeld aan een Guide met stylingtips, klantverhalen of een uitleg over je producten. Dit biedt extra waarde aan je volgers en versterkt zo jouw positie.
8. Branded Content
Instagram heeft functies om samenwerkingen met andere accounts te versterken, zoals de mogelijkheid om ‘Branded Content’ te taggen. Dit betekent dat je samen met influencers of andere merken kunt werken om je bereik te vergroten. Branded content biedt transparantie naar de volgers en vergroot het vertrouwen in je merk. Door samen te werken met influencers kun je nieuwe volgers aantrekken en je merkbekendheid vergroten. Het is wel belangrijk dat je samenwerkt met een influencer die echt bij je merk en je doelgroep past.
9. Hashtags en locatietags
Hashtags en locatietags helpen je organische bereik te vergroten. Door relevante hashtags te gebruiken vergroot je de kans dat je berichten worden gezien door mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Locatietags zijn handig als je een lokale doelgroep wilt bereiken. Het is belangrijk om hashtags en locatietags slim in te zetten. Dit helpt je om je zichtbaarheid te vergroten en zo meer volgers aan te trekken.
Haal meer uit je zakelijke Instagram-activiteiten
Instagram is voor bedrijven heel belangrijk en je kunt er echt veel voordeel uithalen. Wel is het dan belangrijk dat je de beste functies van Instagram op de juiste manier benut. Wil jij ook het maximale uit Instagram halen voor je bedrijf? Volg dan eens een Instagram training bij ons!