Deze fouten maken bedrijven met ChatGPT
ChatGPT wordt veel gebruikt door Nederlandse bedrijven. Je kunt er als bedrijf dan ook goed je voordeel mee doen. Zo kan de AI-tool je helpen met het maken van analyses, organiseren van de klantenservice, uitvoeren van onderzoeken en creëren van content. De AI-tool kan steeds meer, waardoor je er ook steeds meer voordeel uit kunt halen. Hiervoor is het wel belangrijk dat je goed weet hoe je met ChatGPT omgaat.
Voorkom deze fouten met ChatGPT
We horen wel vaker dat ChatGPT ‘nutteloos’ is en dat het niet de resultaten geeft die wel werden verwacht. We moeten natuurlijk voorop stellen dat de AI-tool (nog) niet alles kan wat menselijke medewerkers wel kunnen. Toch merken we dat de teleurstelling vaak wordt veroorzaakt doordat er niet op de juiste wijze met ChatGPT wordt omgegaan. Bedrijven maken geregeld onbewust fouten, waardoor de AI-tool eenvoudigweg niet de resultaten kan leveren die wel mogelijk zijn. Wij geven je inzicht in de 6 meest gemaakte fouten door bedrijven met ChatGPT, zodat jij deze kunt voorkomen.
1. Geen duidelijke doelstelling gebruiken
Veel bedrijven beginnen met ChatGPT zonder vooraf duidelijke doelen te stellen over waarvoor de tool wordt gebruikt. De tool kan je enkel de juiste output geven als duidelijk is welk doel je wilt bereiken. Het is daarom belangrijk om duidelijke doelen op te stellen voor het gebruik van ChatGPT. Wil je bijvoorbeeld data verzamelen, wil je content genereren of wil je aan de slag om je klantenservice te optimaliseren? Maak je doelen zo specifiek mogelijk, zodat de AI-tool ook weet wat de bedoeling is. De tool kan alleen aan je verwachtingen voldoen als het de tool duidelijk is wat je verwachtingen zijn.
2. Verwachten dat ChatGPT geen sturing nodig heeft
ChatGPT kan heel veel zelfstandig. Dat is zeker waar. Toch betekent dit niet dat je de AI-tool, maar aan ‘zijn’ lot over kunt laten. Het is geen mens en het kent geen emoties. Zet je de tool bijvoorbeeld in om eenvoudige vragen van klanten te beantwoorden? Dan heeft de tool menselijke supervisie nodig om te voorkomen dat gesprekken leiden tot misverstanden of verkeerde antwoorden. Het is belangrijk om ChatGPT bij te blijven sturen. Menselijke controle is nodig om de kwaliteit van je klantenservice te kunnen garanderen.
3. Geen specifieke informatie in de prompt benoemen
Bedrijven voorzien ChatGPT niet altijd van voldoende context over hun eigen producten en diensten. Ze geven ook niet altijd voldoende informatie over de manier waarop klanten worden aangesproken en welke ‘stem’ wordt gehanteerd naar de doelgroep toe. Dit kan ertoe leiden dat de AI onvoldoende maatwerk biedt of zelfs verkeerde informatie verstrekt. Je kunt niet verwachten dat de tool automatisch bekend is met alle informatie die specifiek is aan jouw bedrijf. Je kunt ook niet verwachten dat ChatGPT vanzelf weet hoe jij met je doelgroep communiceert. De tool kan dit alles alleen maar volgen als jij dit aan de tool meegeeft. Voeg dus altijd bedrijfsspecifieke informatie aan je prompt toe om meer nauwkeurige resultaten te krijgen.
4. Het overschatten van de capaciteiten
‘AI kan tegenwoordig toch alles?’ We horen dit de laatste tijd best vaak. Toch is het zeker niet juist. AI kan nog lang niet alles. Daarnaast moeten we ons er ook bewust van blijven dat sommige taken gewoon mensentaken zijn. Sommige bedrijven zien ChatGPT als vervanging voor specialisten. Natuurlijk kan de tool veel taken automatiseren, maar de robot is geen vervanging voor expertise. Het blijft een hulpmiddel dat ondersteuning kan bieden, maar dat niet altijd in staat is om specialistische kennis te bieden.
5. Geen aandacht voor privacy en veiligheid
ChatGPT werkt met data en leert van interacties. Juist daarom is het heel belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan privacy en veiligheid. Je moet bewust met de tool omgaan. Bedrijven die hier geen aandacht aan besteden riskeren het lekken van vertrouwelijke informatie of schending van de privacywetgeving. Het is belangrijk om duidelijke richtlijnen op te stellen voor welke bedrijfsgegevens wel en niet met ChatGPT mogen worden gedeeld. Dit is nóg belangrijker geworden nu ChatGPT ook een ruim geheugen aangemeten heeft gekregen.
6. Geen verbeteringen aanbrengen
Sommige bedrijven implementeren ChatGPT en vergeten dan te blijven optimaliseren. De interacties met ChatGPT geven waardevolle informatie over waar het goed werkt en waar verbetering nodig is. Je kunt ervoor zorgen dat ChatGPT steeds beter wordt in het beantwoorden van specifieke vragen en het aanhouden van de juiste toon door voortdurend te monitoren en bij te sturen. Het is aan jou om ChatGPT te trainen.
Volg eens een ChatGPT training bij ons
ChatGPT kan veel. De AI-tool kan elke dag een beetje meer. Toch merk je hier niets van als je niet op de juiste manier met de tool omgaat. ChatGPT is eigenlijk afhankelijk van jou. De tool kan je enkel geven waar je om vraagt als het de tool volledig duidelijk is wat het is waar jij om vraagt. Hier gaat het in de praktijk vaak mis. Het is belangrijk om goede, complete prompts te creëren en de AI-tool goed te trainen. Wij leren je graag hoe je dit allemaal doet, zodat jij het beste uit ChatGPT kunt halen voor je bedrijf. Schrijf je vandaag nog in voor onze ChatGPT training!