5 Unieke social media trends voor 2025
Social media trends volgen elkaar snel op. De ontwikkelingen van social media en marketing hebben vooral te maken met de komst van AI-tools. Deze tools bieden veel nieuwe mogelijkheden voor, onder andere, contentcreatie op social media. In 2025 krijgen we te maken met veel groeiende trends en nieuwe tools om op social media in te zetten. In deze blog vertellen we je hier graag meer over.
Deze social media trends wil je in 2025 zeker in de gaten houden
We gaan in 2025 kennismaken met tal van nieuwtjes op social media. Dit betekent niet dat je echt met elke nieuwe trend aan de slag moet gaan. Het is vooral ook belangrijk dat het bij jouw bedrijf, je merk en je doelgroep aansluit. We zien wel een aantal unieke social media trends voor 2025 waarvan wij denken dat bedrijven er veel voordeel uit kunnen gaan halen. Daarom delen we nu alvast een aantal van deze belangrijke social media trends met je, zodat jij je erop kunt voorbereiden.
1. Hyperpersoonlijke content met AI
We zien de laatste tijd al dat content op social media steeds meer gepersonaliseerd wordt. In 2025 gaan we meer hyperpersoonlijke content zien. Dit is content die dus nóg verder gepersonaliseerd is. Dit wordt mogelijk gemaakt door AI. Diverse AI-tools kunnen gepersonaliseerde berichten schrijven en unieke video’s creëren die afgestemd zijn op de persoon. Dit doet AI door gebruik te maken van eerdere interacties. De verwachting is dat zeker TikTok en Instagram slimme algoritmes zullen gaan inzetten om je te helpen met personaliseren. Het resultaat is een hyperpersoonlijke ervaring die zorgt voor meer betrokkenheid.
2. Een toename van virtual reality en metaverse 2.0
De metaverse zal in 2025 meer interactief en toegankelijk worden. Deze technologie is er nu al, maar zal verder worden uitgebreid. Zowel virtual reality (VR) als augmented reality (AR) zullen meer in social media ervaringen worden geïntegreerd op verschillende platforms. Naar verwachting zal het idee van virtuele winkels in 2025 werkelijkheid gaan worden. Dit biedt merken unieke, nieuwe kansen op social media.
3. Meer nano-communities voor diepere connecties
Communities zijn natuurlijk heel bekend op social media, en vooral op Facebook. Veel community’s groeien vrij snel en worden dan groepen waarin eigenlijk geen sterke banden meer bestaan tussen de leden onderling. Het intieme dat er ooit was, is nu wel verdwenen. Dit gaat weer terugkomen. De zogenaamde nano-communities, ook wel de kleine en hechte groepen, komen weer terug in 2025. Voor merken liggen hierin unieke kansen om een diepere band op te bouwen met hun doelgroep.
4. Sterke verbetering van social commerce
In 2025 wordt social commerce nóg sterker. Social commerce is het verkopen van producten via social media. We gaan zien dat influencers vaker realtime producten gaan demonstreren en dit heeft een directe impact op de kracht van social commerce. De verwachting is dan ook dat meer bedrijven zullen gaan samenwerken met grote influencers. Daarnaast zullen er ook meer AI-tools worden ingezet om persoonlijke aanbevelingen te doen. Ook dit zorgt voor een boost van social commerce. De verwachting is dat een aantal platforms, waaronder Instagram, tools zullen lanceren waarmee gebruikers direct producten kunnen kopen zonder de app te verlaten. Dit maakt de klantreis korter en leidt tot een hogere klanttevredenheid én omzet.
5. De opkomst van micro-momenten
We kennen al de korte, tijdelijke content. Denk bijvoorbeeld aan Snapchat Snaps en Instagram Stories. Deze zullen in 2025 populair blijven, maar wel in vorm veranderen. We gaan meer naar de zogenaamde micro-momenten toe. Hierbij kun je denken aan ultrakorte video’s met live reacties, quizzen en polls. TikTok en Instagram zijn op dit moment al bezig om nieuwe tools te ontwikkelen om deze micro-momenten te maximaliseren. Superkorte content gaat dus de overhand krijgen. Voor merken betekent dit vooral dat ze sneller en creatiever op trends moeten gaan inspelen.
Blijf het beste uit social media halen voor je bedrijf
Social media wordt elk jaar belangrijker voor bedrijven. Het is voor jou belangrijk om goed bij te blijven met de nieuwe ontwikkelingen en aan de slag te gaan met de nieuwste trends. Zo blijf je het beste uit social media halen voor je bedrijf. Wij helpen je hier natuurlijk graag bij. Volg eens een social media training bij ons om weer helemaal up-to-date te zijn. Wil je ook met AI aan de slag? Check dan ook eens onze mogelijkheden op het gebied van AI trainingen!