5 plannen van Instagram voor 2025

De sociale kanalen zijn niet van plan om stil te blijven staan het komende jaar. Bedrijven kunnen weer veel nieuwe mogelijkheden en kansen verwachten. Je kunt in het komende jaar nóg meer voordeel uit je social media-activiteiten halen. Zo heeft Instagram veel nieuwe plannen op de lijst staan om activiteiten op het kanaal voor bedrijven nog interessanter te maken.

Dit zijn de meest interessante plannen van Instagram

Instagram is volop in ontwikkeling. We zien al langere tijd een verschuiving van Facebook naar Instagram. Meer mensen maken de overstap naar Instagram en verdwijnen van Facebook. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe generatie die aan de top komt te staan. Voor bedrijven is het dan ook zeker belangrijk om met Instagram aan de slag te gaan als dit nog niet gebeurt. Wij nemen een paar van de meest interessante plannen van Instagram voor het komende jaar met je door.

1. Sterkere focus op de e-commerce

Er zijn nu al goede mogelijkheden voor shoppen via Instagram en deze mogelijkheden gaan verder uitgebreid worden. Het doel van Instagram is om de ultieme shopervaring via het platform te bieden. De ervaring moet interactiever en makkelijker worden. Hierdoor wordt het voor steeds meer mensen geschikt en kunnen bedrijven er steeds meer voordeel uit halen. Instagram heeft plannen om AR-functies voor productvisualisatie te gaan verbeteren en denkt aan het uitbreiden van directe betaalmogelijkheden via de Instagram-app.

2. Meer AI-gedreven adverteren

AI gaat een steeds grotere rol spelen op social media. Dit zien we al een tijdje gebeuren en het is een trend die niet gaat verdwijnen. Deze trend zal alleen maar sterker worden, vooral omdat AI natuurlijk ook gewoon steeds meer kan. Op Instagram zullen we een echte opkomst gaat zien van AI-gedreven adverteren. Het idee hierachter is dat advertenties nog relevanter en persoonlijker worden. Je kunt hierbij denken aan interesses in realtime of advertenties die op koopgedrag worden afgestemd. Bedrijven kunnen deze nieuwe tools benutten om nog efficiënter te adverteren op Instagram.

 

3. Meer nadruk op videocontent

Ook dit is een trend die we al langer zien. Videocontent wordt steeds belangrijker en gaat het echt winnen van foto’s en afbeeldingen. Instagram wil sterker gaan focussen op videocontent, omdat het kanaal wil blijven concurreren met TikTok. Korte video’s blijven centraal staan op Instagram en er komen nieuwe functies bij. Hierbij kun je denken aan in-video shopping en aan verbeterde analysetools speciaal voor Instagram Reels.

4. Ondersteuning voor de kleinere bedrijven

Het zijn vaak vooral de kleinere ondernemingen die het moeilijk vinden om zichzelf goed zichtbaar te maken op Instagram. Hier wil het sociale kanaal verandering in brengen. Er zijn plannen om kleine en lokale ondernemingen beter zichtbaar te maken op Instagram. Hiervoor worden nieuwe functies toegevoegd, zoals community-functies en opties voor hyper-lokale targeting. Dit gaat vooral de kleine en lokale bedrijven helpen om betere banden op te bouwen met hun klanten.

5. Nieuwe samenwerkingsmogelijkheden met creators

Steeds meer bedrijven werken samen met een influencer, of met meerdere influencers, om hun doelgroep effectiever te bereiken. Dit valt Instagram uiteraard ook op en dat heeft ervoor gezorgd dat Instagram plannen heeft gemaakt om deze samenwerkingen beter mogelijk te maken. De samenwerkingstools tussen bedrijven en hun creators of influencers zullen worden verbeterd. Daarnaast liggen er plannen op tafel om contractfuncties aan de app toe te voegen en om nieuwe marketplaces in te richten. Voor bedrijven is het belangrijk om in het komende jaar voldoende aandacht te besteden aan de juiste samenwerkingen. Heb jij nog geen passende influencer gevonden voor jouw bedrijf? Dan kunnen wij je hier zeker bij helpen.

Haal het beste uit Instagram voor je bedrijf

Het belangrijkste blijft natuurlijk altijd dat je je Instagram activiteiten richt op wat jouw doelgroep van jou verwacht en nodig heeft. Je kunt gebruik gaan maken van nieuwe en vernieuwde functies om beter in te spelen op de behoeften van je doelgroep. Wel is het belangrijk om precies te weten welke activiteiten je moet ondernemen om optimaal succes uit Instagram te halen. Hierin staan wij graag voor je klaar. Volg eens een Instagram training bij ons en je bent weer helemaal up-to-date!