5 Tips voor het werven van personeel via social media
Als u als recruiter op zoek bent naar nieuw personeel, dan maakt u vaak gebruik van de traditionele kanalen zoals Monsterboard, Nationale Vacaturebank en advertenties in kranten of magazines. Het nadeel van deze middelen is dat zij erg duur zijn en het resultaat vaak moeilijk meetbaar is.
Via sociale media kunt u ook, heel eenvoudig, op zoek gaan naar nieuw personeel. U kunt namelijk zeer eenvoudig uw vacatures delen met een breed publiek en direct zien wat de response is.
5 Tips voor werving en selectie via social media
In deze video geef ik vijf tips over hoe u social media kunt inzetten voor de werving en selectie van uw personeel. Als u hierover meer wilt weten, dan kunt u ook een training volgen waarin ik u nog meer tips en strategieën vertel.
Tip 1: Maak een nieuwe website die heet: werken bij [uw bedrijf]
Door het creëren van een aparte website kunnen mogelijke kandidaten een beter beeld krijgen van uw bedrijf. Op deze pagina plaatst u namelijk verhalen over medewerkers, trainees en geeft u een kijkje in uw bedrijf. Dit kunt u ook op uw eigen website doen, maar vaak is te weinig plek voor foto’s en video’s.
Tip 2: Ga zelf ook aan de slag met social media
Als recruiter gaat u zelf ook actief aan de slag met social media, kandidaten moeten u tenslotte kunnen vinden. U kunt ervoor kiezen om als persoon te Twitteren of als bedrijf. Beide hebben hun voor en nadelen, het is mede afhankelijk van de grote van het bedrijf.
Maak in ieder geval een account aan op alle belangrijke sociale media zoals: Twitter, LinkedIn en Facebook.
Tip 3: Ga actief informatie delen
Zodra u de accounts heeft aangemaakt moet u er dagelijks op actief zijn. Door namelijk iedere dag iets van u te laten horen komt u onder de aandacht van werkzoekende en zullen zij met u gaan communiceren. Maar wat kunt u zoal delen? Hieronder staan een aantal tips om over te posten:
– Open staande vacatures
– Nieuws uit uw bedrijf
– Nieuws uit de branche
– Tips om te solliciteren
– Opvallende sollicitatiebrieven
– Video’s van uw bedrijf
– Video’s van de openstaande functie
– Video’s van medewerkers
Ik raad u aan om minimaal 1x per dag iets nuttigs te delen met uw volgers of fans.
Tip 4: Ga op zoek naar kandidaten
Als u eenmaal actief ben op de sociale media, kunt u natuurlijk ook zelf op zoek gaan naar nieuw personeel. Via LinkedIn bijvoorbeeld kunt u heel eenvoudig een op zoek gaan naar de juiste kandidaat. Ook via Twitter zijn er mogelijkheden om op zoek te gaan naar nieuw personeel, maar dan moet u wel de juiste zoekwoorden gebruiken. Via Facebook kunt u ook proberen te zoeken naar kandidaten, maar vaak zijn de profielen afgeschermd.
Tip 5: Gericht adverteren op Facebook
Als u op zoek bent naar jongeren, dan kunt u deze ook gemakkelijk bereiken via een advertentie op Facebook. Adverteren op Facebook is namelijk erg goedkoop en kan heel effectief zijn. Stel u bent als restaurant op zoek naar nieuw personeel in de bediening, dan kunt u via Facebook heel gericht adverteren naar mannen/ vrouwen woonachtig in uw regio en met een bepaalde leeftijd. Adverteren op Facebook is goedkoop, maar de response is vaak niet hoog, maar het is zeker de moeite waard om het te proberen.