Wat is Facebook precies?
Facebook heeft sinds de start in 2004 kans gezien de gemoederen van miljoenen particulieren én ondernemers bezig te houden. Ruim 950 mensen all over the world en door alle inkomens- en leeftijdsgrenzen heen, gebruiken het idee van de Amerikaan Mark Zuckerberg om in een plezierige internet-omgeving privé en zakelijke met elkaar in contact te zijn. Er mag kritiek zijn op de financiële gang van zaken rond de beursgang vanFacebook, maar het zakelijk en marketing succes staat als een huis.
Informele sfeer
Zuckerberg zocht een makkelijke manier om via internet met zijn studievrienden in contact te blijven en die basisgedachte vind je nog steeds in Facebook terug: er heerst een informele, bijna gezellige sfeer die uitnodigt om jouw ‘ding’ te melden en zo online vrienden te maken en hen te volgen. Met teksten, foto’s filmpjes, verwijzingen naar websites legt men contacten (“vrienden”). Die beoordelen deze posting positief (“like”) en/of sturen hem weer door aan hun Facebook vrienden.
Iedere deelnemer hoopt natuurlijk dat zijn of haar ‘dingetje’ ook wordt gewaardeerd en wordt door-gedeeld. Al met al ontstaat al snel een groep vrienden die informatie uitwisselen over familie, hobby, school, het dorp, de wereldpolitiek etc. etc.
Persoonsgegevens
Wat Facebook zakelijk zo interessant maakt (en dat niet alleen voor Mark Zuckerberg) is het gemak waarmee Facebook gebruikers bijna al hun persoonlijke gegevens vrijgeven. Volledig vrijwillig vliegen voor- en achternamen, adressen, url’s, telefoonnummers, leeftijden, geslachten, hobby’s en voorkeuren op seksueel, politiek, literair, auto of voetbalgebied via Mark Zuckerberg en zijn bedrijf over de wereld. Hiermee presenteren de Facebookers zich zo mooi mogelijk aan hun vrienden en creëren ze (haast onwetend) een aantrekkelijke visvijver, waarin de marketeer zeer gericht zijn hengeltje kan uitwerpen.
Adverteren op Facebook
Doordat alle gebruikers heel gemakkelijk hun gegevens online zetten is het mogelijk om als ondernemer hierop te adverteren. Zo kunt u heel gericht doelgroepen selecteren en bereiken met uw advertentie. Als u hier meer over wilt weten, kijkt u dan eens op onze pagina: adverteren op Facebook.
Zakelijk aan de slag met Facebook?
Als u als ondernemer aan de slag wilt met Facebook, dan hebben wij diverse trainingen waarin wij concreet en praktisch aan de slag gaan. Kijk u eens naar onze: één-op-één Facebook Training, Facebook Workshop of Facebook In-Company training.