Hoe kan ik Facebook zakelijk gebruiken?
Door het enorme succes van Facebook is het ook voor ondernemers een zeer aantrekkelijk zakelijk vehikel geworden. Niet alleen door de omvang en samenstelling van de doelgroep, maar juist ook omdat de marketeer zich zeer gericht op een doelgroep kan richten.
Volop zakelijke kansen via Facebook
Eerst nog maar wat cijfers om U van het enorme potentieel te overtuigen:
– 955 miljoen Facebook gebruikers over de hele wereld
– In Nederland zijn het er 7,2 miljoen
– 50% gebruikt Facebook dagelijks
– 75% gebruikt Facebook ook op het werk
– 70% zit in de koopkrachtige groep van 18 en 44 jaar
– 30% benadert Facebook via een mobiele telefoon
… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Veel gegevens van uw doelgroep
Bijna belangrijker voor u is dat de doorsnee Facebook gebruiker vrijwillig een enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens met het social medium deelt. Persoonlijke gegevens zoals leeftijden, geslacht, maar ook voorkeuren op gebieden als geloof, boeken, films, uitgaan, eten, wonen, vakantiebestemmingen worden bekend gemaakt. Het is kinderspel om het profiel van uw prospects samen te stellen.
Zakelijke kracht van Facebook
De zakelijke kracht van Facebook is dat door de informele, vriendschappelijke sfeer een huiskameromgeving ontstaat waarin vrienden elkaar direct adviseren over producten en diensten of elkaar complimenteren (“likes”) met hun keuzes. U kent het principe: als u een VW wilt kopen en hoort van uw vriend naast u op de bank hoe geweldig hij zijn VW vindt… Nog fijner is het als u zojuist een UPC-contract heeft afgesloten en dat uw vriendin uitroept dat dit een briljante keuze is geweest.
De helft (!) van Facebook gebruikers zegt een product of dienst te willen kopen als die door een andere Facebooker is aangeraden (“like”). En in deze rollercoaster van producten, emoties, diensten, impulsen, aanbevelingen, vrienden, prikkels en promoties mag u spelen. Waar wacht u nog op?
Zakelijke Facebook Training?
Als u als ondernemer aan de slag wilt met Facebook, dan hebben wij diverse trainingen waarin wij concreet en praktisch aan de slag gaan. Kijk u eens naar onze: één-op-één Facebook Training, Facebook Workshop of Facebook In-Company training.