Waarom heb ik geen succes op de sociale media?
De vraag die ik steeds vaker hoor bij ondernemers is: waarom word ik niet gehoord in het koninkrijk der social media? Het moet frustrerend zijn om vast te stellen dat die pas opgezette campagne op sociale netwerksites als Twitter of Facebook niet aanslaat. Het is voor bedrijven vaak moeilijk om zelf de vinger op de wonde te leggen. Social media hebben zo hun eigen wetmatigheden, die gevolgd dienen te worden om tot succes te leiden.
Geen succes met social media?
Hieronder krijg je alvast een overzicht van de do’s en de don’ts.
Reden 1: Droge marketingtaal
Waarom lijkt het alsof ik in de woestijn sta te roepen? Het antwoord is nochtans heel simpel. Social media zijn een relatief jong medium en voornamelijk het domein van de jongere generatie. Facebook en Twitter doen er ook alles aan om hip en creatief uit de hoek te komen. Creativiteit en vernieuwing zijn dan ook de sleutelwoorden. Wat hebben je volgers aan droge marketingtaal, die zich hoofdzakelijk richt op de verkoop. Met een droge opsomming van feiten en weetjes over je bedrijf zullen veel volgers dan ook afhaken.
Reden 2: Te weinig updates
Een ander heikel punt is het beheren van je account. Social media zijn een bijzonder snel en vluchtig medium. Met één statusupdate om de veertien dagen beland je dan ook al snel in de vergeetput. Probeer hierbij zo veel als mogelijk origineel uit de hoek te komen. Wie zijn account bombardeert met promotieboodschappen bereikt vaak het tegenovergestelde effect. Organiseer bijvoorbeeld eens een wedstrijd en hang er een leuke prijs aan vast. Wedstrijden doen het altijd bijzonder goed op social media en worden gretig gedeeld en geliked.
Reden 3: Geen persoonlijke benadering
Streef een persoonlijke benadering na. Jij weet toch ook graag met wie je zaken doet. Dat regel geldt evenzeer in de wereld van de social media. Geef je account een persoonlijke touch. Als je mensen persoonlijk kan raken zal je ook veel meer respons krijgen. Verstop je dus niet achter je bedrijfsnaam of het logo maar treedt naar buiten. Je volgers zullen dit zeker en vast appreciëren, want in zekere zin stel je je op die manier kwetsbaar op. Op die manier vergroot je ook je eigen betrokkenheid en geef je te kennen dat je je volgers naar waarde schat.
Reden 4: Geen social media strategie
Bezint voor je begint, luidt het spreekwoord. Wie zijn eerste pasjes wil zetten in de social media bepaalt best vooraf eerst de doelstellingen. Wat wil ik hiermee bereiken en op welke doelgroep ga ik me richten? Het zijn maar enkele van de vragen die je vooraf dient te stellen. Eens je je doelgroep bepaald hebt is het belangrijk om in te spelen op hun leefwereld. Wat boeit of raakt hen? Als je doelgroep overtuigd raakt gaat het vaak vanzelf en zal je het aantal volgers al snel zien exploderen. Als bedrijf is het dan ook belangrijk om social media als een volwaardig stukje van de marketingpuzzel te zien.
Wel succes hebben met social media?
Neem dan eens contact met mij op, dan denk ik graag met je mee over hoe je je social media nog beter kunt inzetten.