12 Goede voornemens voor ZZP’ers in 2013
Het nieuwe jaar is begonnen en dus praat iedereen maar over één ding: goede voornemens. Wat zijn jouw doelen en goede voornemens als ZZP’ers voor 2013? Heb je ze al opgeschreven en positief geformuleerd? Mocht je nog geen goede voornemens hebben voor 2013, dan heb ik hieronder 12 punten waar je aan kunt werken.
12 Goede voornemens voor ZZP’ers
Als ZZP’er is het ook in 2013 belangrijk om aanwezig te zijn en op te vallen tussen alle andere aanbieders. Maak duidelijk wat jou onderscheidt van al die andere ZZP’ers of ZP’ers. Lees onderstaande goede voornemens en ga er mee aan de slag!
#1 – Personal branding
Bekijk je website, LinkedIn, Twitter en Facebook profiel nog eens kritisch en kijk of alles nog klopt. Jouw nieuwe opdrachtgever gaat je tenslotte zoeken via Google en die moet wel direct een goede indruk van je hebben.
#2 – Huur experts in waar nodig
Ga dit jaar niet dagen zitten prutsen met het maken van een website, logo of het bijwerken van je administratie. Dit kost je tijd die je beter kunt steken in marketing. Huur dus experts in om je te ondersteunen.
#3 – Vindbaarheid vergroten
In een tijd waar iedereen continu Google gebruikt voor vrijwel alles is het een MUST om goed vindbaar te zijn. Niets is zo frustrerend als ik het nummer van een relatie of bedrijf niet gelijk vind. Maak dus werk van je vindbaarheid!
#4 – Crowdfunding
Heb je geld nodig voor een nieuw project en wil de bank je niet ondersteunen, ga dan aan de slag met crowdfunding. Door jouw project in een crowdfunding site te zetten en een goede pitch te houden, kunnen mensen in jouw project investeren.
#5 – Maak je geprinte communicatie perfect
Doordat vrijwel alles digitaal gaat, valt jouw geprinte communicatie iets meer op, maar zorg ervoor dat het er perfect uitziet. Steek tijd in de vormgeving, teksten en envelop.
#6 – Schrijf een e-book
Wil je graag leads hebben, dan is het weggeven van een e-book een prima methode om in te zetten. Het kost even tijd om te schrijven, maar zodra het af is geef je het gratis weg in ruil voor een naam en e-mailadres.
#7 – In de cloud werken of op de grond?
Is in de cloud werken als ZZP’er perse nodig? Naar mijn mening niet noodzakelijk, maar wel makkelijk en veilig. Zorg er ook in 2013 voor dat jouw bedrijfsdata altijd op een veilige locatie staat en altijd bereikbaar is.
#8 – Zorg voor focus
Ik spreek nog veel ZZP’ers die niet in 2 minuten kunnen vertellen wat ze precies doen. Zorg dat je focus hebt in je werkzaamheden en doe alleen dingen waar je achterstaat. Alleen op die manier lever je kwaliteit naar je klanten.
#9 – Durf te investeren
Nieuwe klanten komen in de meeste gevallen niet vanzelf, je zult er dus iets voor moeten doen. Durf dus geld of tijd te investeren in een nieuw project of klanten. Je doet het goed of je doet het niet naar mijn mening.
#10 – Geniet van het ZZP’er zijn
Je bent vrij en hoeft niet iedere dag verantwoording af te leggen aan een baas, dus ga ook in 2013 genieten van het feit dat je ZZP’er bent. Straks gaat het namelijk té goed en ben je misschien wel manager van een aantal personeelsleden.
#11 – Laat je goed informeren
Toen je misschien nog in loondienst werkte, werd je van allerlei kanten geïnformeerd over wijzigingen en regelingen, maar als ZZP’er moet je alles zelf uitzoeken. Laat je daarom regelmatig bijpraten door o.a. je boekhouder.
#12 – Zoek samenwerkingen
Waarom zou je in 2013 alles alleen gaan doen? Kijk in je netwerk en ga op zoek naar samenwerkingen. Dit hoeft niet perse officieel vastgelegd te worden, maar kijk welke diensten aansluiten bij jouw bedrijf en beveel elkaar aan.
Veel succes in 2013
Ik wens alle ZZP’ers veel succes in 2013 met het zoeken, krijgen en behouden van klanten! Een aantal van deze tips zijn gegeven door Pascal Usmany, Hanna Koedam en Angelique Philipsen.