E-book uitgeven? Automatiseer het proces
Als je van plan bent om een e-book uit te gaan geven, zorg er dan voor dat je het hele proces van A tot Z automatiseert. Je gaat niet mensen vragen om eerst een e-mail te sturen en dat jij ze dan (wanneer je zin en tijd hebt) het e-book gaat toesturen. Maak gebruik van (gratis) autoresponders. In dit artikel geef ik je een aantal handige tips!
Stuur e-mails na het downloaden
Als mensen hun naam en e-mailadres invullen om een e-book te downloaden, dan moeten ze automatisch een e-mail krijgen met de vraag om hun e-mailadres te bevestigen. Zodra ze dat hebben gedaan wordt er automatisch een ‘welkoms e-mail’ gestuurd en daarin kun je de link zetten naar de plaats waar ze het gratis e-book kunnen downloaden. Op die manier hoef je zelf niets te doen.
Zodra ze het e-book hebben gedownload wil je natuurlijk dat ze uiteindelijk een product, training of workshop bij je gaan kopen. Via het e-book laat je zien dat je kennis van zaken hebt en bied je op de laatste pagina mensen jouw product of dienst aan. Vaak zal daar weinig response op komen. Je moet daarom na een paar dagen een mailtje gaan sturen met: ‘hoe vond je mijn e-book, hierbij nog een aantal tips ….”. En na 9 dagen nog een mailtje met: “ik heb hier nog meer tips en een super gaaf product of training ….”. Op die manier blijf je onder de aandacht bij je potentiële klanten.
Welke autoresponders zijn er?
Er zijn verschillende autoresponders die je kunt gebruiken. De bekendste zijn: Mailchimp, Aweber en Getresponse. Vaak zijn ze in het begin gratis te gebruiken en betaal je pas als je zoveel honderd e-mailadressen hebt. Ik ben zelf groot van van Mailchimp. Deze werkt erg gebruiksvriendelijk.
Automatiseer je e-book
In onderstaande video geef ik graag nog wat extra tips.
Gratis social media e-books
Ben je op zoek naar gratis e-books over social media? Hieronder staan er 3:
– Dé handleiding om te starten met Pinterest
– 100 Onderwerpen om over te Twitteren
– 22 Ideeën om over te bloggen