37 Manieren om meer klanten en omzet te krijgen
Het hoofddoel van een ondernemer is een succesvol bedrijf runnen. Een van de belangrijkste dingen hierbij zijn je klanten. Zij zorgen ervoor dat je geld binnen krijgt en dus omzet kunt gaan maken. Het krijgen van klanten is echter niet altijd makkelijk, daarom hierbij 37 manieren die je kunnen helpen bij het zoeken (en vinden!) van klanten.
Tips voor meer omzet en klanten
Klanten zijn een van de belangrijkste personen met wie je te maken krijgt als ondernemer. Je moet ze tevreden houden, maar je moet er ook genoeg hebben om je bedrijf te kunnen laten draaien. Hoe meer klanten, hoe meer omzet. Een aantal tips en trucs om de aandacht te krijgen en klanten te trekken.
Je wilt dus meer klanten en omzet?
Hieronder geef ik je graag 37 manieren:
- Biedt een gratis eerste consult of coaching sessie aan en adverteer hiermee
- Adverteer in een lokale krant, tijdschrift of in het vakblad
- Geef mensen een gratis hebbedingetje als ze naar je verwijzen
- Zet je in voor goede doelen die verwant zijn aan jouw vakgebied en laat dit aan je klantenkring weten
- Ga naar zakelijke netwerkbijeenkomsten en biedt ook aan om daar te spreken
- Doe een stunt die goed is voor je publiciteit
- Laat pennen maken met jouw bedrijfsnaam erop en deel deze uit op evenementen
- Ga naar evenementen in je vakgebied om te netwerken. Denk aan conferenties, bijeenkomsten van beroepsverenigingen, seminars en beurzen
- Ga op een beurs staan (bijvoorbeeld de FenExpo)
- Onderhoud een goede relatie met collega’s die een aanvullend product of dienst bieden en bezorg elkaar werk
- Als je een belangrijk project hebt afgerond of nieuwe dienst aanbiedt, laat dit dan in een nieuwsbrief of via social media aan je klantenkring weten zodat ze op de hoogte blijven
- Leg contact met grotere bedrijven, wie weet kunnen zij projecten doorschuiven die zij niet kunnen of willen doen
- Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zodat je snel gevonden wordt op Google
- Onderzoek welke websites jouw klanten vooral bezoeken en adverteer daar
- Maak een zogenaamde “elevator pitch” over wie je bent, wat je doet en wie je helpt en oefen deze
- Ga een blog schrijven om zo middels content marketing mensen naar je website te trekken
- Schrijf een persbericht over een interessante gebeurtenis in je vakgebied en probeer dit in de lokale krant of vakblad te krijgen
- Vraag of je klanten een testimonial voor je willen schrijven over je werk en plaats deze op je website
- Doe mee aan wedstrijden of ‘awards’ verkiezingen in jouw vakgebied – en win natuurlijk!
- Stuur een blog of artikel dat je hebt geschreven naar een goede blog- of artikelen website, wie weet kom je erop als gast-blogger
- Vraag aan mensen met wie je weleens hebt gewerkt of ze werk wat zij niet kunnen of willen aan jou door willen geven
- Twitter en post op Facebook over wat je doet, wie je bent en wat je te bieden hebt
- Probeer op de radio te komen
- Maak een prijsvraag of organiseer een wedstrijd
- Ga adverteren met Google Adwords
- Praat veel met mensen en neem altijd visitekaartjes mee
- Wees niet alleen betrokken in zakelijke kring maar ook met andere sociale kringen. Denk aan school, sportclub, kerk, etc.
- Word lid van een beroepsvereniging
- Schrijf een leuk en interessant e-Book en promoot je boek
- Stel vragen op online forums en beantwoord de vragen van anderen
- Stuur al je klanten een vakantiegroet
- Reageer op interessante blogs en leidt hiermee mensen naar je website
- Check of je wordt vermeld in online zakelijke adresgidsen
- Stuur promotie-artikelen voor je bedrijf mee met de factuur
- Schrijf en verstuur een nieuwsbrief
- Vraag lokale winkels of je daar je visitekaartjes of brochures mag neerleggen
- Vraag of je familie of vrienden je bedrijf willen promoten
Wil je meer omzet via social Media?
Social media zijn een goede manier om (potentiële) klanten te bereiken. Wil je weten hoe? Volg een van onze social media trainingen.