22 Social media tips voor je nieuwe strategie
Heb jij een social media strategie in gebruik? Als je actief bent op de sociale kanalen, dan is de kans groot dat dit het geval is. Dat is goed, in de basis dan. Laten we door gaan naar de volgende vraag: hoe lang heb je deze social media strategie al in gebruik? De kans is groot dat dit te lang is. De sociale kanalen blijven veranderen en ontwikkelen. Een social media strategie blijft alleen effectief als deze hierin mee beweegt.
Tijd voor een nieuwe social media strategie?
Is jouw social media strategie aan een update toe? Maak je misschien nog helemaal geen gebruik van een social media strategie? Dan hebben wij hieronder 22 tips voor je verzameld om een (nieuwe) social media strategie op te stellen.
1. Een sociale media-audit uitvoeren
Door met regelmaat een social media audit uit te voeren krijg je nieuwe inzichten waar je snel en makkelijk op in kunt spelen voor meer succes.
2. Bespioneer je concurrenten
Je concurrenten hebben een geheel eigen aanpak op social media. Wat werkt voor hen en wat werkt juist niet? Let hier eens op en trek er je lessen uit.
3. Definieer je doelen en doelstellingen
Voordat je ook maar ergens aan begint, is het belangrijk om je doelen vast te stellen. Wat wil jij bereiken met social media? Je moet weten waar je naartoe wilt voordat je een weg kunt uitstippelen.
4. Identificeer je publiek
Tegen wie heb jij het eigenlijk? Het is belangrijk om precies te weten wie er tot jouw doelgroep behoren, zodat je direct aan kunt spreken. Ontwikkel een sterke buyer persona.
5. Hoe kies je de juiste platforms?
Je hoeft niet aan de slag met elk sociaal kanaal dat er te vinden is. Dit is lastig bij te houden en uiteindelijk val je stil. Bekijk op welke kanalen jouw doelgroep het meest actief is en pas hier je strategie op aan.
6. Specificaties van sociale media per platform
Ga eens na welke specificaties gelden voor het platform waar je gebruik van maakt. Hoe groot moet een foto bijvoorbeeld zijn om écht optimaal scherp en hoogwaardig te tonen? Aan welke regels moet je voldoen en zijn er misschien beperkingen?
7. Welke stijl en toon gebruik je?
Ontdek op welke manier jouw doelgroep het liefst wordt aangesproken. We hebben het dan niet alleen over het ‘u en jij-verhaal’, maar ook over de stijl waarin je aanspreekt. Formeel, informeel, ergens daar tussenin? Experimenteer en stel vast.
8. Combineer SEO en sociale media
Social media en SEO gaan steeds vaker samen. We zien de invloed van social media op resultaten in zoekmachines groeien. Maak dus een slimme combinatie tussen SEO en social media activiteiten.
9. Maak je merk menselijk
In deze tijd willen mensen zaken doen met mensen en niet met bedrijven. Het is daarom belangrijk om veel persoonlijkheid te creëren. Maak je merk zo menselijk mogelijk om vertrouwen te winnen en de gunfactor te krijgen.
10. Ga in gesprek met je publiek
Onderhoud contact met je publiek. Plaats je een post en wordt hierop gereageerd? Geef een reactie terug. Zorg ervoor dat je in gesprek blijft en dat mensen zien dat je er echt bent. Dit levert je meer waardering op.
11. Hoe visuals te gebruiken op sociale media
Visuals worden steeds belangrijker op social media, maar het is wel belangrijk dat je ze op de juiste wijze inzet. Kijk eens goed per kanaal waar een effectieve visual aan moet voldoen en ga daarmee aan de slag.
12. Hoe video op sociale media te gebruiken
Video is niet meer weg te denken van social media. De video wordt steeds populairder en vraagt ook om jouw aandacht. Ontdek wat voor video’s het best spreken voor jou, per kanaal uiteraard, want geen platform is hetzelfde.
13. Betrek influencers
De inzet van een relevante influencer is altijd goed. Ga eens op zoek naar succesvolle influencers die voor jouw merk relevant zijn en ga een samenwerking aan.
14. Blijf consistent
Het is heel belangrijk om consistent te blijven. Ga niet op de ene dag 20 posts plaatsen en vervolgens de komende twee weken helemaal niets. Probeer het allemaal zo stabiel en actief mogelijk te houden.
15. Plaats geen crosspost op je sociale profielen
Plaats op Facebook nooit precies hetzelfde bericht als op Instagram, om een voorbeeld te noemen. Goede kans dat een deel van je Facebook volgers jou ook volgt op Instagram. Zij willen niet op meerdere kanalen precies hetzelfde tegenkomen. Maak elke post uniek.
16. Wees voorbereid op een social media crisis
Je verwacht het nooit, maar het kan iedereen gebeuren: een social media crisis. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben, zeker op social media. Stel een plan van aanpak op voor wanneer het per ongeluk een keer mis gaat. Een crisis vraagt om een directe, juiste oplossing.
17. Hoe hashtags te gebruiken
Waar je gebruik je hashtags, hoeveel hashtags gebruik je per bericht en welke kies je? Ga dit allemaal eens uitzoeken. Op Facebook hebben hashtags bijvoorbeeld nauwelijks functie en ze kunnen je zelfs tegenwerken, terwijl ze op Instagram juist van onschatbare waarde zijn als je ze bewust kiest.
18. Koop geen volgers
Het kan verleidelijk zijn om je account in één klap sterk te laten groeien door volgers te kopen. Doe het niet, want uiteindelijk werkt dit je alleen maar tegen. Het opbouwen van een goede groep volgers op eerlijke wijze kost tijd, maar het is het dubbel en dwars waard op de lange termijn.
19. Hoe te reageren op negatieve opmerkingen
Je ontvangt ongetwijfeld eens een negatieve opmerking. Dit geldt voor iedereen. Deze negatieve opmerking zelf is niet het belangrijkst. De manier waarop jij ermee omgaat, dát is belangrijk! Zorg dat jij precies weet hoe je moet reageren op een negatieve opmerking.
20. Social media resultaten meten
Meten is weten.. We hebben het al zo vaak gezegd, en deze tip blijft gewoon altijd actief. Door te meten krijg je nieuwe inzichten en kun je steeds blijven bijschaven om te optimaliseren.
21. Blijf de trends op het gebied van sociale media
Social media is een bron van trends. Sommige trends blijven maar kort, andere trends blijven lange tijd hangen. Zorg ervoor dat je altijd op de hoogte blijft van de belangrijkste social media trends, zodat jij er ook effectief op in kunt spelen en er voordeel uit haalt.
22. Wat te delen op sociale media
Zeker als je langere tijd actief bent op social media kan het lastiger worden om voldoende inspiratie te hebben over wat je moet delen. Maak gebruik van onze boek 101 posts voor op social media om nooit zonder inspiratie te zitten.