23 essentiële elementen om een infographic te maken
Een infographic maken om informatie op een visuele manier over te brengen. Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met infographics. Waarom? Omdat mensen informatie beter onthouden wanneer het verwerkt is in een visuele presentatie. Informatie uit infographics wordt makkelijker en sneller in het geheugen opgeslagen en daar kunnen bedrijven natuurlijk hun voordeel mee doen.
Praktische tips voor effectieve infographics
Infographics kunnen heel effectief zijn, maar dan moeten ze wel op de juiste manier zijn vormgegeven. Niet alleen de kleuren en de indeling moeten goed zijn, maar ook de inhoud moet interessant zijn. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden als je zelf een infographic wilt maken. Wij geven je 23 slimme tips.
1. Vermijd reclame
Reclame hoort niet thuis in een infographic. Een infographic draait om het bieden van informatie in een visueel product. Wanneer je infographic interessant is, dan heb je helemaal geen reclame nodig.
2. Uniek en helder
Een goede infographic moet uniek zijn. Het is natuurlijk prima als jij je laat inspireren door de infographics van anderen, maar ga het niet namaken. Een infographic is pas succesvol als het een ‘one of a kind’ is. Zorg voor een heldere weergave in een uniek design.
3. Gebruik getallen
Een infographic is bijna niet compleet als er geen getallen in te vinden zijn. Getallen doen het erg goed in infographics, dus maak hier goed gebruik van. Geef je infographic ook een titel waarin een cijfer verwerkt is. Het liefst staat het cijfer helemaal vooraan in je titel. Nog een extra tip: oneven getallen zijn succesvoller dan even getallen.
4. Focus op de doelgroep
Een infographic maak je niet voor jezelf, maar voor je doelgroep. Het is fantastisch als jij je infographic mooi vindt, maar het gaat er vooral om wat je doelgroep ervan vindt. Denk dus altijd na over waar jij je doelgroep blij mee maakt en niet zo zeer waar je zelf blij van wordt.
5. Sterke header
Zorg ervoor dat de header direct helder maakt wat het doel van de infographic is. Niets is zo sterk als een header, dus zet deze optimaal in. Een slechte header kan een goede infographic laten falen. Besteed dus altijd veel aandacht aan het maken van een perfecte header.
6. Inspirerende inleiding
Een goede infographic heeft een korte en krachtige inleiding. Deze inleiding kan slechts 10 woorden lang zijn. Het gaat niet om de hoeveelheid tekst in de inleiding, maar om wat je erin zegt. De inleiding is bedoeld om te inspireren. Je kunt hier bijvoorbeeld ook een goede quote plaatsen. Het gaat erom dat mensen zich gemotiveerd voelen om de infographic te bekijken.
7. Duidelijke structuur
Een infographic bestaat uit meerdere delen die samen een geheel vormen. Stel dat je een infographic maakt met 5 tips, dan bestaat de infographic dus minstens uit deze 5 delen. Zorg ervoor dat dit ook duidelijk is. Scheidt de tips goed van elkaar, zodat men niet hoeft te puzzelen waar tip 1 ophoudt en tip 2 begint.
8. Maak gebruik van grenslijnen
In de vorige tip gaven wij al aan dat het belangrijk is om ieder stukje informatie apart te zetten. Dit doe je het meest effectief door grenslijnen te plaatsen. Een andere sterke optie is om de verschillende delen van elkaar te scheiden door kleurgebruik. Je kunt bijvoorbeeld twee verschillende kleuren om en om gebruiken om steeds een nieuw blokje te markeren.
9. Simpele kleurcombinaties
Een infographic met twee of drie kleuren doet het veel beter dan een infographic met tien kleuren. Waarom? Omdat het eenvoudiger is. Een grote hoeveelheid kleuren leidt af van waar men eigenlijk naar zou moeten kijken. Houd je kleurenpalet zo eenvoudig mogelijk en maak zo min mogelijk gebruik van felle kleuren.
10. De leesbaarheid
Leesbaarheid is natuurlijk bijzonder belangrijk. De tekst moet niet alleen goed leesbaar zijn, maar moet ook fijn leesbaar zijn. Iedereen kan sierletters lezen, maar het lezen van sierletters kost wel meer energie dan het lezen van een eenvoudig lettertype. Kies dus voor een simpel lettertype in een fijn leesbare grootte.
11. Kort en krachtig
Houd een infographic zo kort mogelijk. Het doel van een infographic is het snel laten opnemen van de informatie. Dit is alleen mogelijk wanneer de informatie daadwerkelijk beperkt wordt. Het is niet de bedoeling om ieder punt in een infographic te voorzien van 50 woorden of meer. Kort en krachtig is de sleutel tot succes.
12. Betrek influencers
Influencers kunnen veel voor je betekenen, ook bij het maken van infographics. Probeer de samenwerking aan te gaan met een influencer, voor het maken van je infographics en natuurlijk voor het delen ervan.
13. Geloofwaardigheid
Een infographic moet geloofwaardig zijn. Het is niet de bedoeling dat je wat percentages verzint om in een infographic te zetten, bijvoorbeeld. Zorg er altijd voor dat je de informatie in je infographic goed kunt onderbouwen. Vraag jezelf altijd af of jij informatie in je infographic ook daadwerkelijk kunt bewijzen als iemand hierom vraagt. Kun je dit niet? Zorg er dan voor dat je wel het bewijs in handen krijgt of neem de informatie niet op in je infographic.
14. Informatievisualisatie
Infographics moeten visueel zijn. Tekst speelt een ondergeschikte rol in een infographic. Het is eigenlijk de bedoeling dat iemand de informatie uit de infographic kan halen zonder ook maar iets van de tekst te lezen. Dit is niet altijd mogelijk. De boodschap is dan ook dat je zo veel mogelijk moet visualiseren, zodat je nog zo min mogelijk tekst hoeft toe te voegen. ‘
15. Bronvermelding
In de meeste gevallen maak je gebruik van één of meerdere bronnen voor het in elkaar zetten van een infographic. Je hebt nu eenmaal lang niet altijd alle informatie zelf voor handen. Het is prima als je informatie van een andere website gebruikt, maar zorg er dan wel voor dat je onderin je infographic je bronnen vermeld. Dat is wel zo netjes.
16. Logotoevoeging
Infographics zijn makkelijk om te delen. Zeker als een infographic zo interessant wordt gevonden als jij van tevoren had gehoopt zal er veel gedeeld gaan worden. Het is daarom belangrijk dat je jouw bedrijfslogo en / of bedrijfsnaam aan de infographic toevoegt. Zo kan iedereen zien wie de infographic gemaakt heeft, ongeacht hoe vaak deze al is door gedeeld. Je kunt natuurlijk ook altijd een linkje naar je website toevoegen. Doe dit wel het liefst onderaan je infographic.
17. SEO-bewust
Infographics kunnen je ranking in de zoekmachines heel goed doen, maar dan moet je wel ook aandacht aan SEO besteden. Ga dus SEO-bewust te werk met de inhoud van je infographic. Doe een zoekwoordenonderzoek en koppel de informatie aan de meest relevante keywords.
18. Bestandsformaat
Het is verleidelijk om een infographic zo groot mogelijk te maken. Het kan maar niet duidelijk genoeg zijn, nietwaar? Toch is het niet aan te raden om je infographic heel groot te maken. Dit heeft namelijk een negatief effect op de laadtijden van je website. Een snelle laadtijd is heel belangrijk, op meerdere fronten, waaronder je online vindbaarheid. Een resolutie van 72 dpi met een breedte van 700-900 pixels is een uitstekend bestandsformaat voor een infographic.
19. In de lengte
Maak een infographic altijd in de lengte en niet in de breedte. Mensen kunnen met de muis naar boven en beneden scrollen, maar niet van links naar rechts en weer terug. Het is dan ook heel vervelend wanneer een infographic in de breedte staat. Maak deze altijd in de lengte. Het advies luidt dat een infographic 9 maal zo lang moet zijn als de breedte.
20. Stimuleer deelacties
Natuurlijk is het de bedoeling dat je infographic zo veel mogelijk wordt gedeeld. Je kunt dit stimuleren en aanmoedigen door het delen zo makkelijk mogelijk te maken. Dit doe je door share-buttons toe te voegen. Mensen kunnen de infographic dan delen met een enkele klik op de knop. Kleine moeite dus.
21. Delen, delen, delen
Verwacht niet dat een ander het allemaal wel doet. Begin altijd zelf direct met delen op het moment dat je de infographic online zet. Infographics kunnen uitstekend worden gedeeld via social media. Pinterest wordt hierbij vaker vergeten, terwijl juist dit een ideaal sociaal netwerk is voor het sharen van infographics.
22. Digitale nieuwsbrief
Presenteer je infographic op zo veel mogelijk plaatsen. Vergeet hierbij zeker je digitale nieuwsbrief niet. Deze is uitstekend geschikt voor het delen van je infographic. Je weet zeker dat je infographic dan terecht komt bij mensen die daadwerkelijk iets hebben aan de informatie. Dit zal je ongetwijfeld extra shares opleveren.
23. Uitbesteden
Een heel belangrijke laatste tip: weet je echt niet hoe je aan een infographic moet beginnen, bijvoorbeeld omdat je te weinig kennis hebt van graphics? Besteed het dan uit. Een infographic kan je veel voordelen bieden, maar een beroerde infographic siert je bedrijf niet. Je kunt altijd samenwerken met een professional, zodat je het de volgende keer wel zelf kunt. Publiceer nooit een infographic die niet helemaal in orde is.
Infographic nodig?
Wil jij een mooie, heldere en effectieve infographic? Wij kunnen deze voor je maken. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Natuurlijk kunnen wij ook een vrijblijvende offerte voor je opstellen.