3 onmisbare tracking tools voor app marketeers
Iedere maand komen er meer app marketeers bij. Dit is niet vreemd, want er zijn ook steeds meer bedrijven die eigen apps ontwikkelen. We leven in een tijd waarin er voor vrijwel alles wel een app te vinden is. Of je nu zoekt naar een stukje vermaak in de vorm van een spel, naar een nieuws en informatie app, naar een oplossing om je productiviteit te boosten of bijvoorbeeld om je agenda makkelijk te beheren: er is overal een app voor! App marketeers hebben dan ook veel om rekening mee te houden.
App marketeers hebben tracking tools nodig!
Als je in deze tijd succesvol wilt zijn als app marketeer, dan kun je eigenlijk niet zonder tracking tools. Zowel in de Appstore als in Google Play vind je miljoenen apps! Er zijn meerdere soorten tracking tools die uitstekend zijn voor app marketeers om te gebruiken. Wij benoemen de 3 belangrijkste soorten.
1. Marketing analyse tools
Als app marketeer wil je je app marketingcampagnes natuurlijk zo succesvol mogelijk verlopen. Een goede ROI is altijd het uitgangspunt. Anders kun je er evengoed niet aan beginnen. De marketing analyse tools helpen je om deze campagnes optimaal vorm te geven en succesvol(ler) te laten verlopen. Deze tracking tools zorgen er namelijk voor dat je weet waar jouw app-gebruikers precies vandaan komen voordat zij bij jou terecht komen. Daarnaast ontdek je ook waar je app-gebruikers naartoe gaan na het downloaden van jouw oplossing. Appsflyer is een goede optie om te gebruiken.
2. BI-tools
BI, of Business Intelligence, draait natuurlijk om gegevensverzameling. Gegevens moeten worden omgezet in bruikbare informatie, zodat deze informatie kan zorgen voor een toename van de aanwezige kennis. Uiteindelijk kan deze kennis weer worden gebruikt om effectief actie te ondernemen. Business Intelligence is een volledig proces en ook op dit vlak zijn er interessante tracking tools te vinden. Een aanrader is ‘App Annie’, met een icoontje van een roodharige dame.
3. Product analyse tools
Als marketeer kun je natuurlijk niet genoeg krijgen van marketing analyses. Je kunt gelukkig veel programma’s en oplossingen aanspreken op het gebied van analytics. Een heel bekende is natuurlijk Google Analytics. Binnen deze oplossing vind je ook een in-app tracking tool. Deze tool zorgt ervoor dat je precies weet wat jouw app-gebruiker doet in jouw app en voor welke duur deze de app gebruikt per keer.
Apps en social media
Apps en social media zijn natuurlijk onafscheidelijk. App marketeers moeten zich dan ook intensief bezig houden met de sociale kanalen, ook met het oog op de ROI van marketingcampagnes. Kun jij nog wel wat extra kennis van social media gebruiken? Dan kun je natuurlijk bij ons terecht voor een effectieve social media training.