30 Minuten social media plan voor elke dag
Veel ondernemers klagen over social media. Natuurlijk is het inzetten van social media ideaal voor je business. Je kunt er in deze tijd eigenlijk niet meer van buiten. Toch is het ook zo dat veel ondernemers last hebben van social media stress. Dit heeft vooral te maken met het feit dat zij social media meer aandacht geven dan nodig. Een goed social media plan zorgt ervoor dat de stress van je schouders afglijdt.
Social media in een half uur per dag
Je kunt als bedrijf goed actief zijn op social media in slechts een half uurtje per dag. Het is dan belangrijk om de tijd die je hebt goed in te delen, zodat je in geen geval langer met social media bezig bent dan je zou willen. Het is immers zo dat een sociaal netwerk altijd een middel blijft en in geen geval een doel is. Onderstaand social media plan geeft aan hoeveel tijd je dagelijks aan welk netwerk besteedt en wat je doet in deze tijd. Zo ben jij elke dag in een half uurtje klaar met social media en haal je er toch het maximale uit.
Twitter – 10 minuten
Twitter neemt de meeste tijd in beslag. Je gebruikt hiervoor 1/3 van je social media tijd per dag, namelijk 10 minuten. In deze tijd reageer je op de eerste plaats op tweets die jouw kant op zijn gestuurd. Vervolgens plan je eigen tweets in die binnen 24 uur moeten worden geplaatst. Onthoud hierbij altijd dat je het binnen de perken houdt. Te veel tweets plaatsen komt je niet ten goede. Tot slot deel je een aantal interessante tweets van anderen met jouw volgers.
LinkedIn en Facebook – 6 minuten
LinkedIn kun je dagelijks bijhouden in 6 minuten tijd en ook voor Facebook reserveer je 6 minuten. Op LinkedIn deel je interessante content met je connecties en groepen. Daarnaast neem je even de tijd om een relevante discussie te starten. Uiteraard is het goed om in deze tijd te reageren op interessante posts en op berichten of reacties die je hebt ontvangen. Dan gaan de 6 minuten voor Facebook in. Ook hier reageer je vanzelfsprekend op comments en eventuele privéberichten. Deel interessante content en maak regelmatig gebruik van visuele content. Promoot content op je website door actief te delen.
Pinterest – 4 minuten
Pinterest wordt lang niet door ieder bedrijf gebruikt. Toch is het een heel nuttig sociaal netwerk. Het is namelijk zo dat het grootste deel van de leden het medium gebruikt om te zoeken naar leuke aankopen. Als bedrijf kun je hier dus veel aan hebben. Gebruik je 4 minuten om interessante interne of externe content te pinnen en zorg voor engagement met je actieve pinners.
Instagram en Google+ – 2 minuten
Instagram heeft 2 minuten nodig en ook Google+ heeft 2 minuten nodig. Uiteindelijk kom je hiermee precies uit op een totaal van 30 minuten. Plaats diverse content op Instagram. Het is belangrijk om voldoende te varieren. Het kan ook heel nuttig zijn om eens visuele content van influencers te delen met jouw volgers. Google+ is er natuurlijk om relevante content te delen met je kringen. Daarnaast stel je eens een vraag en ga je het gesprek aan. Ook dit hoeft niet veel tijd te kosten. Je hebt aan 2 minuten zeker voldoende.
Toch meer tijd nodig voor social media?
Natuurlijk heeft het ene bedrijf veel meer met social media te maken dan het andere bedrijf. Kleine bedrijven kunnen hun social media accounts uitstekend managen met een 30 minuten social media plan. Voor grotere bedrijven kan dit toch wat weinig zijn. In dat geval is het aan te raden om dit social media plan twee maal per dag te gebruiken, eenmaal in de morgen en eenmaal in de middag.
Social media uitbesteden
Zie je echt door de bomen het bos niet meer of merk je dat social media te veel tijd opslokken? Je kunt social media uitbesteden aan ons. Wij kunnen alles tot in het detail voor je verzorgen, zodat jij er geen omkijken naar hebt maar er wel optimaal je voordeel mee doet. Doe je het toch liever zelf, maar wil je meer weten over het inzetten van social media? Neem dan eens een kijkje bij onze social media trainingen.