30 Tips voor je content marketing strategie
Content marketing is een onmisbaar instrument om je bedrijf te profileren in deze tijd waar we worden overladen met advertenties en reclames. Het vereist creativiteit om goede en vernieuwende strategieën te bedenken die je publiek naar je toe zullen trekken. Om je op de goede weg te helpen, zetten we hier 30 tips voor je content marketing strategie op een rij.
Content marketing tips & ideeën
Hieronder staan 30 ideeën om succesvol aan de slag te gaan met content marketing.
- Ontwikkel unieke content over een deel van je onderneming, dat onderbelicht is gebleven.
- Begin met andere gelijkgestemden een content marketing samenwerking.
- Zoals voor veel dingen geldt: minder is meer.
- Maak gebruik van de kennis die je in huis hebt, door de meest creatieve medewerkers in te zetten.
- Gebruik aanvullende technologie, zoals podcasts.
- Ontwikkel op basis van onderzoeksresultaten een content strategie voor een van tevoren vastgestelde periode van bijvoorbeeld een half jaar.
- Vind je weg naar handelsmagazines in je sector en profileer jezelf hierin.
- Probeer slimmer gebruik te maken van je content beeldmateriaal.
- Overweeg deelname aan content marketing seminars.
- Personaliseer je content en probeer het niet meer anoniem te brengen.
- Ontwikkel en verfijn je marketing missie: het zal je verbazen hoe bijgeschaafde marketing doelen tot verfrissende content leidt.
- Stel vast wat je doelpubliek is en pas je marketing strategie hieraan aan.
- Zorg ervoor dat de verschillende content elk leidt tot één te volgen actie van de klant.
- Actualiseer je sociale media netwerk.
- Verplaats je in de klant en verzin de meest prangende vragen die deze heeft.
- Maak verbinding met andere bedrijven om via afgenomen diensten jezelf te profileren. Je kunt hierbij denken aan beeldmakers om je content te verrijken.
- Stel jezelf een duidelijk doel: bijvoorbeeld een verdubbeling van je nieuwsbrief abonnees.
- Lees elke maand een boek dat juist niet gaat over marketing. Dit verbreedt je visie.
- Maak inhoudelijk prikkelende persberichten.
- Kijk kritisch naar je bestaande content en ververs het waar mogelijk.
- Bij voldoende budget kun je mediabedrijven inzetten je verhaal aan de man te brengen.
- Maak je content platform onafhankelijk en zorg ervoor dat iedereen vanaf elk apparaat het kan lezen.
- Organiseer evenementen die niet zozeer gericht zijn op verkoop, als wel een geïnteresseerd publiek aantrekt.
- Maak verslaglegging van belangrijke evenementen in je bedrijfstak om te gebruiken als content.
- Maak het voor de mensen die de content produceren aantrekkelijk een groot publiek aan te spreken, door de content met de beste reikwijdte te belonen.
- Probeer je unieke verhaal te vertellen en daarmee anders te zijn dan vergelijkbare bedrijven.
- Stel een werk samen dat naar jouw content verwijst, bijvoorbeeld een e-book of een gewoon boek.
- Vraag de juiste mensen naar hun ervaringen met klantrelaties en de meest voorkomende ergernissen van de klant.
- Ontwikkel content die in zijn geheel niet direct je product profileert en kijk wat het resultaat zal zijn.
- Leer van anderen, bijvoorbeeld door je te verdiepen in de content marketing geschiedenis van grote bedrijven.
Aan de slag met content marketing?
Wil je beginnen met content marketing, maar heb je geen idee hoe? Download dan ons e-book ‘22 Ideeën om over te bloggen‘ of volg een content marketing training op maat en leer alles over social media, bloggen en SEO.