4 Tips om zakelijk social media leuk te houden
Privé weten we social media vaak makkelijker leuk te houden dan zakelijk. Wanneer we kijken naar zakelijk social media, dan zien we toch heel wat frustraties de revue passeren. Zonde, want ook zakelijk social media kan ontspannen zijn!
Zo houd je zakelijk social media wél leuk
Zakelijk social media is effectief en tegenwoordig dé manier om grotere zakelijke successen te boeken. Echter, het moet ook wel leuk zijn om het goed bij te kunnen houden. Deze 4 tips zorgen ervoor dat jij er de lol van in blijft zien.
1. Plan je social media momenten in
Als je de hele dag door je zakelijke social media accounts open hebt staan en ieder kwartier gaat lezen wat er gezegd wordt over jouw business, dan raak je eerder gefrustreerd dan vrolijk. Plan een aantal social media momenten per dag in. Bijvoorbeeld drie maal per werkdag een kwartier. Laat het hier ook bij om social media stress te voorkomen.
2. Accepteer de ‘roddels’
Wanneer je jouw bedrijf een rol laat spelen op social media, dan wordt er over je gesproken op social media. Dit is ook de bedoeling natuurlijk, en als het goed is zijn de meeste berichten positief, maar je krijgt ook te maken met vervelende roddels. Accepteer deze en ga er geen ellenlange discussies over aan die je niks positiefs opleveren.
3. Maak mensen blij
Je hoeft niet te reageren op roddels die niet op jouw bedrijfspagina komen te staan, maar je moet wel reageren op vervelende uitspraken die wel op jouw bedrijfspagina worden gezet. Dit zijn klachten, en klachten moeten zo snel mogelijk opgelost worden. Negatieve berichten op jouw Facebook page werken aanstekelijk. Mensen lezen de negativiteit en raken ermee ‘besmet’. Voorkom dit door de klant met de klacht direct weer blij te maken.
4. Schakel je emoties uit
Wanneer iemand privé iets naars tegen je zegt, dan reageer je hierop met emotie. Je kunt kwaad worden, verdrietig of gewoon wat neerslachtig. Zakelijk kan dit niet. Het is niet professioneel en daarnaast is het voor jezelf ook heel onaangenaam. We hebben nu eenmaal de eigenschap op lang vast te kunnen houden aan emoties. Laat je dag niet verpesten door een tweet die je kwaad maakt.
Het is nog steeds vervelend!
Heb je aandacht besteed aan bovenstaande tips en vind je zakelijk social media nog steeds heel vervelend? Dan behoor jij misschien wel tot de groep ondernemers die gewoon niet kan wennen aan het aangenaam gebruik van zakelijk social media. Hier doe je niks aan en je volgers merken dat je er eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Social media uitbesteden aan een professional is dan de beste oplossing.