4 Zaken die je niet moet vergeten bij een zakelijk blog
Een bedrijfsblog is een belangrijk onderdeel van de communicatie richting je (potentiële) klanten. Het stelt je onder andere in staat om direct in contact met je doelgroep te komen en een gezicht aan je bedrijf te geven. Daarnaast is het goed voor je vindbaarheid in zoekmachines en levert het uiteraard links op. Maar hoe zet je een bedrijfsblog op de juiste manier in? Vandaag een checklist met daarin alle stappen waardoor je je bedrijfsblog optimaliseert voor je doelgroep.
Structuur
De structuur van je bedrijfsblog speelt een belangrijke rol in het succes van je blog. Een blog moet voldoen aan de volgende vier regels voor structuur:
1. De doelgroep de mogelijkheid geven tot het navigeren door je bedrijfswebsite.
2. Het groeperen en overzichtelijk maken van je content.
3. De doelgroep de mogelijkheid geven om naar artikels te zoeken door middel van een zoekbalk.
4. Je doelgroep enthousiasmeren om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of je RSS-feed, dit door middel van een link.
Daarnaast zijn onderstaande functies van belang voor een optimale gebruiksvriendelijkheid:
1. Afbeeldingen: Het visueel weergeven van waar de tekst over gaat of een afbeelding met betrekking tot het onderwerp.
2. Laadtijd minder dan 2 seconden: De laadtijd van de pagina moet minder dan 2 seconden bedragen anders klikt de doelgroep vaak weg.
Zoekmachineoptimalisatie
Het terugvinden van je blogpost op de 1e pagina van Google en het liefst nog bovenaan ook? Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar het kan! Dit door middel van de volgende stappen:
1. Focus op één of twee keywoorden en gebruik deze een aantal keer in je tekst en titels.
2. Plaats een metatag description: Geef kort aan (rond de 140 tekens) waar de tekst over gaat. Zoekmachines pikken deze tekens op en zo wordt de pagina vermeldt in de zoekmachines.
3. Linkbuilding: Plaats een aantal links in je blogpost, zowel intern als extern.
4. Benoem de afbeeldingen: Dit kan door middel van de zogeheten Alt-tag functie, hierdoor worden de afbeeldingen ook gevonden in bijvoorbeeld Google Images.
Call-to-actions
De zogeheten call-to-actions zijn van zeer groot belang voor bedrijfsblogs. Het stelt de lezer in staat om over te gaan tot actie en misschien wel jouw producten en/of diensten afnemen. Een aantal mogelijkheden om deze functie te optimaliseren zijn hieronder beschreven:
1. Geef de links voor de call-to-actions een duidelijke benaming. Dus niet ‘klik hier’ maar ‘offerteaanvraag’ of ‘benieuwd naar onze diensten?’.
2. Ga A/B-testen. Hierdoor vergelijk je resultaten als je A doet en als je B doet, kijk waar meer mee wordt bereikt en pas deze toe.
Social media
Natuurlijk kan social media niet achterblijven in dit verhaal. Deel de blogpost op de social media profielen van het bedrijf, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Daarnaast kunnen de medewerkers de blogpost ook delen, hierdoor wordt namelijk een nog grotere doelgroep bereikt.
Voor zover de checklist voor het optimaliseren van de bedrijfsblog. Hoe meer stappen van deze checklist worden opgevolgd, hoe groter de kans dat de resultaten uit de bedrijfsblog toenemen. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Neem dan contact met ons op.