5 Doelen van storytelling op social media

Storytelling op social media helpt je bedrijf op meerdere manieren. Het is een unieke manier om je doelgroep aan te spreken en verbinding te zoeken met de volgers van je merk. Je kunt storytelling voor meerdere specifieke doelen inzetten. Daarnaast is het breed toe te passen, op verschillende social media kanalen, waardoor je er veel voordeel uit kunt halen.

Wat is storytelling op social media?

Laten we even bij het begin beginnen, want wat is storytelling op social media precies? Storytelling is het overbrengen van een boodschap door het vertellen van een verhaal. Voor bedrijven op social media betekent het vooral dat hun merk, product of dienst op een creatieve en interessante manier wordt overgebracht naar de doelgroep. Je vertelt dus eigenlijk een verhaal in plaats van dat je direct promoot, waarbij het verhaal erop is gericht om een bepaalde merkwaarde of een bepaalde beleving van de klant te realiseren. Het is een unieke manier om meer betekenis aan je merk te geven. Welke doelen kun je nu bereiken met storytelling op social media? Wij geven je inzicht in 5 doelen.

1. Het creëren van een emotionele band

Je wilt als bedrijf de connectie vinden met je doelgroep en dit doe je het best door een emotionele band te creëren tussen jou en je doelgroep. Storytelling op social media helpt je om de emoties van je doelgroep te stimuleren, waardoor je beter in staat bent om een emotionele band met je doelgroep op te bouwen. Mensen onthouden verhalen beter dan feiten. Storytelling is daarmee een goede manier om de merkloyaliteit te versterken.

2. Het communiceren van merkwaarden

Je kunt storytelling op social media inzetten om de kern- en merkwaarden van je bedrijf effectief over te brengen. De missie en de visie van je merk kunnen middels de verhalen tot leven worden gebracht, waardoor je doelgroep deze beter begrijpt. Het zorgt ervoor dat je doelgroep makkelijker in staat is zich te identificeren met jouw missie en visie.

3. Het verhogen van de engagement

Verhalen moedigen je doelgroep aan tot het geven van een reactie. Ze nodigen uit om te liken en te delen, maar ook om een comment te plaatsen. Een goed verteld verhaal zorgt ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om het gesprek aan te gaan met het merk, waardoor de interactie verhoogt. Daarnaast zorg je direct voor een bredere organische verspreiding van de content, waardoor je makkelijker de engagement kunt verhogen.

4. Het opbouwen van vertrouwen en authenticiteit

Het is belangrijk om vertrouwen en authenticiteit op te bouwen en storytelling op social media kan je hier zeker bij helpen. De verhalen maken je merk menselijker en meer toegankelijk, waardoor je makkelijk vertrouwen opbouwt bij je volgers. Je geeft je bedrijf meer persoonlijkheid en dat is in deze tijd heel belangrijk.

5. Het stimuleren van conversies

Je kunt storytelling zeker ook in je social media strategie opnemen om de conversie te stimuleren. Storytelling leidt uiteindelijk naar hogere conversieratio’s doordat het niet alleen producten of diensten verkoopt, maar ook de waarde en het verhaal erachter vertelt. Dit maakt het eenvoudiger voor klanten om een emotionele beslissing te nemen bij hun aankoop. Het zorgt voor een hogere emotionele betrokkenheid, waardoor je direct zorgt voor een hogere conversie.

Storytelling op social media toepassen

Je kunt zeker veel voordeel halen uit het toepassen van storytelling op social media. Hiervoor maakt het eigenlijk niet uit of je een groot bedrijf hebt of als ZZP’er actief bent. Je kunt er altijd voordelen uithalen, net als met andere activiteiten op social media. Wil jij het beste uit je social media activiteiten halen voor je bedrijf? Volg dan eens een social media training bij ons!