De 5 grootste LinkedIn missers
LinkedIn blijft maar groeien. Verreweg het grootste deel van de Nederlandse professionals is actief op LinkedIn, en dat is natuurlijk fantastisch. Een nadeel is wel dat er ook steeds meer mensen aanwezig zijn die eigenlijk niet goed weten hoe LinkedIn werkt.
De 5 meest gemaakte fouten op LinkedIn
Als je niet goed weet hoe LinkedIn werkt en wat er hier van je verwacht wordt, dan maak je waarschijnlijk fouten. Wij hebben de grootste LinkedIn missers voor je opgezocht, zodat jij kunt zorgen dat je ze niet maakt.
1. De familiefoto
Op social media zijn we toch wel gewend om gewoon een leuke foto als profielfoto te nemen. Kijk bijvoorbeeld op Facebook. Je ziet bij veel ouders een profielfoto van de kinderen, of een complete gezinsfoto. Prachtig natuurlijk, maar niet op LinkedIn. Dit is een netwerk voor jou persoonlijk, als professional. Hier hoort geen familiefoto op thuis, maar een portretfoto van jou.
2. Pulse gebruiken voor vacatures
Vacatures worden massaal geplaatst op LinkedIn, en dat is ook heel goed, want hier zijn natuurlijk de beste professionals voor de job te vinden. Maar vacatures worden meer dan eens gedeeld via Pulse, en dat is nu net niet de bedoeling. Pulse is bedoeld om artikelen te plaatsen. Vacatures zijn geen artikelen. Je kan deze het best plaatsen via LinkedIn Vacatures. Daarnaast kan je ook gewoon een statusupdate plaatsen met daarin enkel de link naar de vacature.
3. Artikelen plaatsen in de statusupdate
Een ander veel geziene LinkedIn misser is wel het artikel in de statusupdate. LinkedIn is dé plaats op blogs te plaatsen, maar dit doe je niet in de statusupdate. Deze is eigenlijk alleen bedoeld voor korte berichten, zoals de aankondiging van een evenement, een beurs of een nieuw samenwerkingsverband. Als je een artikel wilt plaatsen, dan gebruik je hiervoor Pulse. Dit zorgt er ook voor dat het artikel zichtbaar blijft in de toekomst. Heb je een blog op je website geplaatst? Dan kan je de link naar deze webpagina wel delen via je statusupdate.
4. Kopieerwerk van bedrijfscontent
Teksten van de zakelijke website worden maar al te vaak geknipt en vervolgens in Pulse geplakt. Dit is een heel goed idee, maar waar het hier vaak mis gaat is het feit dat het wordt geplaatst op de persoonlijke LinkedIn pagina. Gebruik hiervoor uitsluitend je bedrijfspagina op LinkedIn.
5. Reclame plaatsen
Er zijn mensen die voortdurend reclame maken op LinkedIn. Hier is het netwerk niet voor bedoeld. Het netwerk is bedoeld om kennis te delen, om te tonen wat je kan betekenen voor een ander en om mensen kennis te maken met jouw talenten, bijvoorbeeld. Het is niet de bedoeling dat je er je bedrijfsacties gaat delen.
Nooit meer fouten op LinkedIn maken?
Merk jij dat je LinkedIn nog vrij lastig vindt en wil je nu eindelijk eens echt tot in het detail weten wat je ermee kunt en hoe je het aan moet pakken? Onze speciale LinkedIn training is een uitstekende optie!