5 Redenen waarom ondernemers bang zijn voor Social Media
Veel grote en kleine bedrijven zijn nog steeds bang om aan de slag te gaan met sociale media. Zij zijn het meest comfortabel met de traditionele zend-methode om hun marketing-inhoud te verspreiden. Op die manier hebben ze het gevoel dat ze willen hun merk en boodschap kunnen controleren. Met als gevolg dat de spreekwoordelijke luiken dichtgaan en dat er niet wordt geluisterd naar berichten van buitenaf.
Sociale media anno 2012
Aangezien we niet meer in het stenen tijdperk leven ontkom je er niet meer aan dat mensen kunnen praten over je merk en producten. Social media zorgen voor interactie en gezelligheid. Hieronder staan vijf redenen waarom bedrijven nog steeds bang zijn voor het gebruik van sociale media.
Angst 1: Social Media is openbaar
Social Media kan door iedereen gebruikt worden en alles staat inderdaad online. Het kan dus zijn dat een journalist, klant of bezoeker iets negatiefs zegt over uw bedrijf of producten. Maar dat wij onze mening delen deden we toch al veel langer? Nu doen we het alleen online en kun je er als ondernemer iets mee doen. Leer van de opmerkingen van je klanten en betrek ze bij je bedrijf. Verzamel nieuwe inzichten en verbeter je diensten en producten.
Angst 2: Er is geen ROI van mijn Social media activiteiten
Het meten van de ROI van je social media campagnes is niet eenvoudig, maar niet onmogelijk. Er zijn volop meet momenten, zoals: likes, volgers, hoeveel klicks, hoeveel views, hoeveel reacties, ect. Je moet je echter niet beperken tot deze gegevens. Social media is altijd een onderdeel van je marketing campagne met moet de communicatie boodschap ondersteunen.
Angst 3: Social Media gaat veel te snel
Als je begint met het gebruik van sociale media, dan zul je zien dat alles razend snel gaat. Van alle kanten komen vragen binnen en hoe gaat de klantenservice daar op reageren? Hiervoor moeten een aantal richtlijnen worden opgesteld of een zogenaamde ‘social media policy’. Tevens is het ook aan te raden om iets op papier te zetten voor als er een ‘crisis’ ontstaat op social media. Zodra dit is gebeurd moeten de medewerkers getraind worden in het gebruik van de sociale media.
Angst 4: Wij hebben onvoldoende middelen en mankracht
Veel ondernemers denken dat het gebruik van sociale media geld kost en dat het zij iemand extra moeten aannemen om het de hele dag bij te houden. Dit laatste is wel aan te raden als je echt resultaten wilt boeken, maar het kan ook prima bijgehouden worden door een medewerker die het leuk vindt en er kennis van heeft. Daarnaast zijn het merendeel van de sociale media gratis, echter het kost je wel 1 á 2 uur per dag om alles bij te houden. Je kunt er daarom ook voor kiezen om je social media uit te besteden.
Angst 5: De concurrent kan ook alles zien
Het is inderdaad zo dat doordat alles openbaar is jouw concurrent ook kan meelezen met wat je aan het doen bent. Is dit erg? Nee, niet zolang je vooraf goed bedenkt wat je wel en niet gaat delen. Zo is het niet verstandig om namen van klanten te noemen waaraan je een offerte mag uitbrengen bijvoorbeeld. Let ook op met het delen van foto’s en video’s. Laat daarin geen namen van klanten of andere dingen zien die je liever niet laat zien aan je concurrenten. Het delen van foto’s moet je zeker wel doen, want het geeft je bedrijf echt een persoonlijk gezicht.
Overtuigd? Dan nu aan de slag met social media!
Als je na dit lezen aan de slag wil met social media, dan hebben wij een aantal praktische social media trainingen die je kunt volgen. Hierin geven maatwerk advies over je als bedrijf aan de slag kunt met social media.