5 Tips voor een goede Facebook post
Facebook is niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Inmiddels zijn de meeste bedrijven er al wel achter dat het bijhouden van een goede bedrijfspagina veel op kan leveren. Maar hoe maak je nu eigenlijk een goede Facebook post? Hieronder 5 tips!
Haal alles uit je Facebook posts
Sommige bedrijven posten lukraak de hele dag door. Dit is natuurlijk niet de manier om mensen te interesseren. Met elke post wil je immers de aandacht trekken en dit lukt niet wanneer er teveel informatie of juist de verkeerde informatie geplaatst wordt. Daarom is het goed de volgende tips in je achterhoofd te houden:
Tip 1: Aansprekende informatie in de juiste proporties
Niemand zit te wachten op ellenlange berichten. De kracht van Facebook is juist het overbrengen van leuke, aansprekende informatie via korte berichtjes. Bedenk daarom van tevoren goed welke informatie je over wilt brengen. Wat willen jouw volgers graag weten? Waar kun je ze op aanspreken? Waarmee wek je interesse voor jouw onderneming en bedrijfsactiviteiten? Overstelp je volgers niet met nutteloze informatie waar ze niet op zitten te wachten. Dit leidt de aandacht af en kan er zelfs toe leiden dat je ontvolgd wordt. Dan nog het belangrijkste van alles: zorg voor correct taalgebruik. Een bericht met veel spellingfouten duidt niet op professionaliteit en hiermee schaad je het vertrouwen van de lezer.
Tip 2: Plaats berichten op het juiste tijdstip
Het is iets waar veel ondernemers zich niet bewust van zijn, maar wat toch zeer belangrijk is van de hoeveelheid mensen die je bereikt: het tijdstip van de post! Veel Facebookgebruikers hebben honderden vrienden en volgen talloze pagina’s. Hierdoor wordt de lijst berichten op de homepage zo lang, dat men niet alle berichten meer leest. Daarom is het goed om te weten dat de meeste mensen in de eerste helft van de middag op Facebook kijken. Plaats je tussen 13.00 en 15.00 een bericht, dan ben je verzekerd van het hoogst mogelijke aantal views.
Tip 3: Maak gebruik van afbeeldingen
Een goede foto trekt meteen de aandacht. Maak hier gebruik van! Komt er een fantastisch nieuw product op de markt? Maak er dan een afbeelding van en post het met een korte tekst. Vraag eventueel wat men van het nieuwe product vindt. De reacties zullen vervolgens vanzelf komen en het nieuwe product wordt dan ook vanzelf ‘trending topic‘. Doordat mensen nieuwsgierig worden is de kans op een aankoop groter.
Tip 4: Plaats een link naar de bedrijfspagina
Zoals gezegd is het niet slim om teveel informatie in een bericht te zetten. Hierdoor neem je met name het overzicht weg voor smartphonegebruikers. Wanneer je geïnteresseerden toch meer informatie wilt verschaffen, kun je een link plaatsen naar je bedrijfspagina. Zorg ervoor dat de link rechtstreeks leidt naar het te promoten product of de nieuwste technologie of dienst. Degene die meer wil weten komt op deze manier vanzelf op de juiste plaats terecht.
Tip 5: Zorg voor afwisseling en transparantie
Om te zorgen voor continue aandacht is het van belang om verschillende soorten berichten te maken. Denk hierbij aan informatie over producten, het team, bedrijfsactiviteiten, sponsoring of vertel eens wat jouw bedrijf doet voor het milieu en dergelijke. Ook is het doeltreffend om een prijsvraag te houden. Hier komen veel mensen op af en dit leidt tot extra volgers.
Meer weten over Facebook?
Nog steeds weinig inspiratie om goede facebookposts te maken? Als je moeite hebt met het bijhouden van Facebook of andere social mediakun je het bij ons uitbesteden of een training volgen.