De 5 W’s van Twitter

Twitter is voor sommige ondernemers de meest lastige social media site. Waarom? Omdat er altijd die ‘nare’ 140 tekens regel is. Dit hoeft helemaal niet zo vervelend te zijn. Het maakt Twitter immers uniek! Je moet er gewoon optimaal gebruik van maken.

Dat is makkelijk gezegd!

Ja, het is zeker makkelijk gezegd, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, dan is het minstens even makkelijk gedaan. Belangrijk om in gedachten te houden is wat er aan het einde van de lijn staat. Voordat je begint moet je eigenlijk al weten hoe het eindigt, en dat kunstje is goed te leren!

Van achteren naar voren werken

Heb je wel eens gekeken naar hoe het toch komt dat de ene persoon ergens wel succesvol in is, terwijl de andere persoon dit in een vergelijkbare situatie niet is? Misschien is het je opgevallen dat er één groot verschil bestaat. De één begint namelijk van voren en werkt naar achteren, dus van startpunt naar eindpunt, terwijl de andere eigenlijk van achteren naar voren werkt. Dit laatste zorgt voor succes, gegarandeerd!

Klinkt gek?

Voor mensen zullen nu op het achterhoofd zitten te krabbelen. Van achteren naar voren werken? Het gaat er eigenlijk om dat je eerst vaststelt wat je wilt, dus het eindpunt, en dat je daarna pas begint met daar te komen, vanaf je beginpunt. Je bepaalt het einde dus voordat je aan het begin begint. Denk nog eens na.. Stap jij wel eens in een bus of trein zonder te weten waar je naartoe gaat?

De 5 W’s op Twitter

Op Twitter werkt dit eigenlijk ook zo. Je komt al snel in de problemen als je van voren naar achteren werkt, dus als je maar wat aan ‘klungelt’ met wat posts om zo uiteindelijk succes op Twitter te bereiken. Want wat is dit succes dan precies? Daar draait het om! Hoe weet je wat je moet Tweeten als je niet weet wat je daarmee wil bereiken? Je moet dus eerst aan de slag met je doelen, en hier zijn de 5 W’s van Twitter voor! Hier komen ze:

Wie?

Wie wil je bereiken met je Tweets?

Wat?

Wat is nu precies de kern van je boodschap?

Waar?

Waar kan jij je doelgroep het best bereiken? Welke hashtags of locaties gebruik je bijvoorbeeld.

Waarom?

Waarom plaats je een tweet? Wat is je doel?

Waarmee?

Waarmee ga jij overtuigen? Met reguliere Tweets of bijvoorbeeld met infographics?

Meer W’s

Er zijn nog meer weetjes over de W’tjes van Twitter. Zo kan je ook nog effectief gebruik maken van ‘Wanneer’, waarbij je onderzoekt op welk moment van de dag of week jij je doelgroep het best bereikt. Lukt het je toch echt niet om goed en soepel om te gaan met Twitter? Dan is onze training een goed idee!