6 Tips om elke werkdag goed af te sluiten
Als je aan het einde van je werkdag wegloopt van een bureau dat nog vol taken ligt, dan vind je thuis geen rust. Dit wil zeggen dat je thuis eigenlijk nog met je werk bezig bent, waardoor de lijn tussen werk en prive steeds verder vervaagt. Als je eenmaal toegeeft aan ‘werkgedachten’ in je vrije tijd, dan zal dit steeds erger worden.
Laat je werk op je werk
Als je niet uitkijkt, dan heb je op een gegeven moment helemaal geen prive meer over. Je bent voortdurend met je werk bezig. Dit kan je voorkomen door je werkdag goed af te sluiten. Dit betekent dat je moet kunnen weglopen van een opgeruimde werkplek waar geen onafgemaakt werk meer op ligt. Pas de volgende 6 tips toe in het laatste uur (of twee uur) van je werkdag om rustig van je prive te kunnen genieten.
1. Zorg voor een leef bureaublad
Door de dag heen kunnen er allemaal zaken op het bureaublad van je pc komen te staan. Dit wekt stress op. Neem even de tijd om het bureaublad van je pc of laptop op te schonen.
2. Je mail afronden
Mail is tegenwoordig de belangrijkste manier van zakelijk communiceren. Als je open mails hebt staan, dan blijf je hiermee bezig. Lees al je mail en beantwoord de mailtjes die beantwoording nodig hebben.
3. Voltooi de administratie
Heb je dagelijkse administratieve werkzaamheden? Zorg ervoor dat je de administratie volledig op orde maakt voordat je naar huis gaat. Dit voorkomt dat je morgen dubbel werk hebt waar je eigenlijk geen tijd voor hebt.
4. Maak je bureau leeg
Helemaal leeg zal niet lukken, dat is vanzelfsprekend. Ruim je bureau in zoverre op dat deze leeg lijkt. Dit wil zeggen; haal losse papieren, notities, pennen en andere kleine zaken van het werkblad af. Doe de pennen in een bakje, leg het papierwerk in een la en zorg dat je morgen kan beginnen aan een georganiseerd werkblad.
5. Controleer de agenda
Pak je agenda erbij en check of er nog open taken instaan, of je nog zaken moet voorbereiden of dat je wellicht nog op iets of iemand moet terugkomen. Rond je zaken van vandaag netjes af.
6. Je planning voor morgen
Maak een lijstje met de taken die je morgen uit moet voeren en zet hier, indien gewenst, tijden bij. Zo weet je dat je voor morgen alles goed geregeld en gepland hebt en hoef je je hier na je werkdag niet meer druk om te maken.