7 redenen om direct te gaan bloggen
To blog or not to blog? Dat is de vraag. Het antwoord is nochtans simpel. Waarom zou je het niet eens proberen. De voordelen zijn legio en kunnen het imago van jouw bedrijf alleen maar ten goede komen. Een blog is het geschikte medium om nauwer in contact te komen met potentiële kanten. Bloggen heeft als grote voordeel dat je over zowat alles kan berichten binnen jouw interessesfeer. Je kan dus al eens een zijsprongetje maken naar een brandend actueel onderwerp. Met een leuke blog versterk je bovendien je bedrijfsidentiteit. Niets dan voordelen dus. Nog niet overtuigd, lees dan zeker onderstaande tips.
1: Toon expertise
Blogs zijn uitermate geschikt om te tonen wat je als bedrijf zoal te bieden hebt. Zorg er wel steeds voor dat je blog up-to-date blijft. Geef meer uitleg over aanstaande innovaties. Wat staat er op til in jouw sector? Het zijn vragen die klanten zich zeker zullen stellen. Indien je hen op het juiste pad kan zetten vergroot hun bereidheid om met jou zaken te doen. Met andere woorden kan je met een goed onderhouden blog klanten informeren over het reilen en zeilen binnen de sector.
2: Vergaar naamsbekendheid
Naamsbekendheid is goud waard voor ondernemers. Helaas swingen de prijzen voor goede reclame de laatste jaren serieus de pan uit. Maar het kan ook goedkoper. Blogs kunnen je positie op het gebied van marketing simpel en goedkoop versterken. Belangrijk hierbij zijn de zogenaamde tags. Wie een artikel post op een blog kan mits enkele goedgekozen zoektermen of tags hoog scoren in zoekmachines als Google of Yahoo. Kies ervoor om deze tags aan het begin van je artikel te plaatsen, voor het meeste effect.
3: Persoonlijk contact
Mensen weten graag met wie of wat ze zaken doen. Wat is het verhaal achter deze firma, met wie hebben we hier te maken? Natuurlijk kan je veel bedrijfsinfo plaatsen op de website van het bedrijf. Maar dat is toch niet helemaal hetzelfde. Er wordt daarom ook aangeraden met je eigen naam te bloggen, ipv de bedrijfsnaam te gebruiken. Aarzel niet om je persoonlijke mening te ventileren. Schrijf je bijdragen ook in de ik-vorm. Marketing kan, maar probeer hier zeker niet in te overdrijven. Wat primeert op een blog is nog altijd de inhoud.
4: Informeer je klanten
Reik antwoorden aan. Informeer de mensen waarom juist jouw product of dienst een verschil kan maken. Hoe meer mensen weten over jouw bedrijf en zijn activiteiten, hoe sneller ze geneigd zullen zijn effectief zaken met je te doen.
5: Verkoop
Gebruik uw blog gerust voor marketing. Zoals hierboven reeds aangegeven dien je hier wel best niet in te overdrijven. Adverteer promoties, geef wat meer uitleg bij de release van nieuwe producten. Je hoeft niet bang te zijn om hetgeen waar je goed in bent nog eens extra in de verf te zetten. Probeer hierbij wel creatief uit de hoek te komen en zorg dat de marketing de inhoud niet gaat overheersen.
6: Jouw antwoord op de crisis
Door de crisis zien bedrijven zich genoodzaakt om uit hun schelp te komen. Bloggen is alvast een goede aanzet. Het heeft geen zin om je als bedrijf weg te stoppen en te wachten tot de crisis voorbij is.
7: Krijg links naar je website
Vergeet niet om jouw blog te voorzien van voldoende links. Bij een goed geschreven blog kan het helpen om te linken naar producten binnen je eigen website. Hierdoor zullen mensen sneller geneigd zijn om via jouw blog ook eens een kijkje te nemen bij die producten. Het zorg er ook voor dat je hoger gerangschikt raakt bij de zoekmachines. Zo link ik vaak vanuit een blog naar mijn Facebook training.
Advies nodig bij het bloggen?
Wil je beginnen met een blog maar weet je niet hoe? Wij adviseren je graag, neem voor meer informatie contact met ons op.