7 social media marketing sprookjes

Social media marketing is voor veel bedrijven aan de orde van de dag. Dit is fantastisch, want als bedrijf kun je flink je voordeel doen met social media marketing. Helaas gaan er ook heel wat sprookjes in de rondte over deze populaire vorm van marketing. Wie erin gelooft kan het succes op de sociale netwerken wel vergeten.

Dit zijn absolute social media marketing sprookjes

Er zijn wel tientallen mythes te noemen als het om social media marketing gaat. Wij hebben 7 belangrijke social media marketing sprookjes voor je opgesomd, zodat jij weet waar je vooral niet op moet vertrouwen.

1. Je hebt geen social media kennis nodig

Iedereen zit op social media en dus heb je helemaal geen extra kennis nodig om de sociale netwerken in te zetten voor je bedrijf. Fout! Je hebt zeker wel goede kennis van social media nodig om er je succes uit te kunnen halen voor je bedrijf. Ben je een absolute leek als het om social media gaat? Dan is het aan te raden om een training te volgen of om je social media uit te besteden aan een professional.

2. Veel volgers zorgen voor succes

Als je maar zorgt dat je duizenden volgers krijgt, dan komt het succes op social media vanzelf aanwaaien. Dat zou wel heel makkelijk zijn, zeker met alle mogelijkheden om volgers eenvoudigweg te kopen tegen een relatief laag bedrag. Helaas is het niet zo dat je automatisch succesvol wordt op social media als je veel volgers hebt. Het is dan ook niet aan te raden om volgers te kopen. Deze voegen eigenlijk nooit iets toe. Het gaat om waardevolle en betrokken volgers. Die heb je nodig en dat hoeven er echt geen duizenden te zijn.

3. Social media marketing heeft geen investering nodig

Investeringen zijn er in alle soorten en maten. Het kan gaan om het investeren van energie, het investeren van geld of het investeren van tijd, bijvoorbeeld. In alle gevallen heeft social media marketing investering nodig. Je moet tijd en energie investeren en in veel gevallen is het ook nodig om geld te investeren. Doe je dit op de juiste wijze? Dan krijg je er succes voor terug.

4. Social media leveren geen klanten op

We horen zeker wel eens ondernemers mopperen dat zij nooit een klant krijgen via social media en dat de sociale kanalen daarom compleet waardeloos zijn. Een verspilling van investeringen. Onzin! Je kunt zeker goed bouwen aan je klantenkring met waardevolle klanten, maar dan moeten de sociale kanalen wel op de juiste wijze worden ingezet. Het spuwen van reclames op de sociale netwerken gaat je inderdaad geen klanten opleveren. Je moet vooral waarde bieden en dan vinden de klanten jou vanzelf.

5. Hashtags zijn verplicht

Je moet iedere social media post voorzien van hashtags, anders zal je nooit succesvol worden. Ook dit klopt zeker niet. Natuurlijk dragen hashtags op bepaalde sociale platforms wel bij aan je succes, zoals op Instagram, maar op Facebook hebben zij nauwelijks een functie. Hashtags zijn optioneel en zeker niet verplicht. Er zijn bedrijven heel succesvol geworden op social media zonder ooit een hashtag te hebben geplaatst.

6. Je moet elke dag reclame maken op social media

Als je succesvol wilt worden op social media, dan is het nodig om iedere dag je bedrijf of merk te promoten. Ook dit is gegarandeerd een sprookje. Elke dag reclame maken op de sociale netwerken kan je zelfs tegen gaan werken. Het is goed om de 80/20-regel aan te houden voor reclame: 80 procent waardevolle content en 20 procent reclame. Dit betekent dat je over 5 werkdagen gezien slechts op één werkdag reclame mag maken. Dit is dé succesformule voor bedrijven op social media.

7. Je moet op elk netwerk actief zijn

Om als bedrijf succes te krijgen op social media is het nodig om een account te hebben op ieder mogelijk sociaal netwerk, zoals op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest enzovoorts. Dit is zeker niet waar. In de praktijk blijkt het vaak onmogelijk om alle accounts actief te houden. Het is gewoon te veel werk. Hierdoor worden accounts vaker verwaarloosd en dit kost klanten. Zorg liever voor één of twee accounts die perfect bij worden gehouden. Je kunt in de toekomst altijd nog uitbreiden met een account op een ander social netwerk.

Zorg voor succes op social media

Social media marketing kan zeker zorgen voor succes op social media, maar dan is het wel nodig om er op de juiste wijze mee aan de slag te gaan. Door in sprookjes te geloven kun je al je succes in de digitale prullenbak laten verdwijnen. Wil jij wel echt succes boeken met social media marketing? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.