7 Tips om Pinterest zakelijk in te zetten
Dat Twitter, LinkedIn en Facebook vele zakelijke opties hebben is je wellicht wel bekend, het opkomende sociale platform Pinterest kan echter ook veel mogelijkheden bieden om je producten te promoten.
Pinterest Zakelijk gebruiken
Start dus nu met Pinterest! Hieronder staan zeven tips om Pinterest zakelijk in te zetten!
1. Het verkopen van producten
De makkelijkste manier om Pinterest zakelijk te gebruiken is door een prijs toe te voegen aan je “pinned items.” Hierdoor kunnen gebruikers van Pinterest je producten kopen en zullen je producten automatisch in Pinterest’s Gift section komen te staan. Hou hierbij wel in gedachten dat Pinterest gebruikers vooral geïnteresseerd zijn in handgemaakte, tweedehandse, grappige, schattige, fotografie en kunst – items. Gebruik Pinterest dus vooral voor de verkoop van de meest creatieve producten.
2. Organiseer een wedstrijd
Laat gebruikers hun favoriet uit jou gepinde producten geven of vraag ze hun favoriete product zo creatief mogelijk te pinnen. Hierdoor verspreiden jou producten zich via de gebruikers op Pinterest. Daarnaast krijg je informatie over de mening van je klanten. Na een bepaalde tijd kies je willekeurig een gebruiker wiens gepinde product het meeste aandacht kreeg en deel je een prijs uit.
3. Geef je Pinterest een persoonlijke tint
Pin foto’s van je bedrijf, je kantoor, de groepsfoto van je bedrijfsuitje. Geef je klanten een kijkje binnen je bedrijf waardoor je je bedrijf persoonlijk maakt.
4. Inspireer je klanten
Deel interessante foto’s en ideeën uit jou branche om je klanten te inspireren.
5. Maak een visuele CV
Door foto’s te maken van de projecten die je net hebt afgerond, met een link naar de live website kun je heel wat aandacht krijgen. Vooral voor fotografen en web designers is dit bijvoorbeeld een goed idee. Maar ook voor niet-ontwerpers kunnen door middel van screenshots hun CV visualiseren.
6. Betrek de klant
Als je bijvoorbeeld met een nieuw product of service komt, kun je je volgers vragen wat ze ervan vinden, waarbij je verschillende opties geeft die ze kunnen re-pinnen. Je kun je volgers ook betrekken bij het maken van een beslissing of ze vragen foto’s van jou product in gebruik te pinnen. Vraag of ze een uniek sleutelwoord in hun Pin willen zetten, zodat jij gemakkelijk je productfoto’s kunt vinden en op je eigen pagina zetten.
7. Volg andere merken
Als laatste kun je door andere merken te volgen aan je klanten weten waar je in gelooft. Op dezelfde manier kun je ook aandacht geven aan goede doelen – laat zien waar jij als bedrijf voor staat en geef niet alleen aandacht aan jezelf.
Aan de slag met Pinterest?
Het e-book “De handleiding om te starten met Pinterest” geeft je alle informatie om een goede start te maken. Samen met de bovenstaande tips kun je vanaf nu Pinterest inzetten voor je bedrijf!