7 Tips voor meer sales via social media

Sales via social media nemen steeds verder toe. Steeds meer mensen maken gebruik van de sociale kanalen om zich te oriënteren, om te vergelijken en uiteindelijk ook om een aankoop te doen. Voor bedrijven is het daarom belangrijk om de strategie hier effectief op aan te passen en activiteiten te ondernemen om de sales via social media te boosten. Maar hoe doe je dat?

In dit artikel geven wij je handige tips! Heb je hulp nodig met je social media? Volg dan een training bij ons!

Gebruik deze tips voor meer sales via social media

Een eerste belangrijke stap is het selecteren van de juiste kanalen. Jouw doelgroep zal niet op elk sociaal kanaal actief zijn, dus je wilt ook niet in elk sociaal kanaal investeren. Onderzoek en ontdek op welke platforms jouw doelgroep het meest actief is. Dat zijn de kanalen waar jij op wilt focussen. Heb je de juiste social media kanalen geselecteerd? Gebruik dan onderstaande 7 tips voor meer sales via social media.

1. Zorg voor boeiende inhoud

Het is belangrijk om regelmatig te posten, maar het is minstens even belangrijk om boeiende inhoud te posten. In deze tijd gaat het allang niet meer alleen om aanwezig zijn. Je moet niet alleen actief zijn, maar je moet je doelgroep ook echt iets te bieden hebben. Zorg voor voldoende afwisseling in je posts en biedt waarde. Dit doe je onder meer door how-to’s, hacks, adviezen, tips en productdemo’s te bieden.

2. Maak al je social media profielen compleet

Bedenk je dat mensen niet alleen jouw tijdlijn bekijken, maar dat ze ook via social media op zoek gaan naar meer informatie over je bedrijf en merk. Zij willen via social media nader kennis met jou maken en dat kan alleen als jouw social media profielen compleet zijn. Zorg er dus voor dat je profielen volledig en geoptimaliseerd zijn. Vervolgens plan je regelmatig een moment in om de profielen te updaten, zodat zichtbaar is dat je er goede aandacht aan besteedt.

3. Neem storytelling op in je strategie

Deel jouw verhaal. Dat is dé manier om mensen goed kennis te laten maken met je bedrijf en wat jij te bieden hebt. Het is ook een goede manier om op een persoonlijker niveau te verbinden met je doelgroep, wat in deze tijd heel belangrijk is, zeker ook met het oog op het verkrijgen van de gunfactor. Mensen moeten je vertrouwen voordat zij een aankoop bij jou willen doen. Dit vertrouwen win je door middel van storytelling.

4. Trek de juiste volgers aan

Misschien heb je al eens een e-book gepromoot op Instagram. Wat er dan gebeurt is dat je veel reacties krijgt van mensen die je aanwijzingen geven voor pagina’s om je e-book te promoten. Daar wordt je gevraagd om een bepaald bedrag te betalen om een bepaald aantal volgers te krijgen. Dit is een voorbeeld van hoe het kan gaan. Het is niet anders dan volgers kopen en dat betekent zelden dat je volgers krijgt die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Ontwijk deze methode en kies voor een strategie waarmee je de juiste volgers aantrekt. Dat zijn de mensen die uiteindelijk van jou kopen.

5. Kijk goed naar je concurrentie

Je hebt altijd concurrenten, op elk sociaal kanaal. Het is belangrijk om in de gaten te houden wat deze concurrenten doen. Als je niet weet welke weg zij bewandelen, dan kun je ook niet bepalen wat jij anders moet doen om de doelgroep beter te bereiken. Kijk dus goed naar wat je grootste concurrenten doen om de doelgroep aan te trekken. Wat kun jij anders? Wat kun jij beter? Dit is een mooie basis om je strategie op te bouwen.

6. Laat ruimte voor aanbiedingen en kortingen

Social media activiteiten vragen om een investering. Soms is dit een investering in tijd, vaak is er ook een investering in geld nodig. Toch is het belangrijk om niet je hele budget in te zetten om mensen te bereiken. Het is goed om ook wat financiële ruimte te laten om gebruik te kunnen maken van aanbiedingen en acties die jouw doelgroep over de streep trekken.

7. Focus op het opbouwen van relaties

Er zijn mensen die eenmalig iets op een sociaal kanaal tegenkomen en die direct de aankoop afronden. Hier staat tegenover dat er veel meer mensen zijn die eerst de kat uit de boom kijken, die niet impulsief handelen en eerst meer over jou te weten willen komen. Het is daarom belangrijk om te focussen op het opbouwen van relaties met je doelgroep. Bewaak betrokkenheidsstatistieken en klantfeedback om je aanpak continu te optimaliseren.

Wil jij ook meer sales via social media realiseren?

Verkopen verlopen steeds vaker via de sociale kanalen. Als bedrijf is het belangrijk om daar effectief op in te haken. Wil jij ook meer sales via social media realiseren, maar vind je het lastig om een effectieve strategie te ontwikkelen om dit voor elkaar te krijgen? Wij helpen je graag. Volg eens een social media training bij ons!