9 Social media trends voor komende jaren
De wereld van social media verandert voortdurend. Nu waarschijnlijk sneller en sterker dan ooit tevoren. We hebben een jaar achter de rug dat voor een heel groot deel online plaatsvond. Dit heeft veel impact gehad op ons hele online handelen én op de online mogelijkheden. Sociale netwerken zijn erdoor veranderd, evenals het gebruik van de sociale kanalen. Er ontstonden meer mogelijkheden en dus ook meer trends. Met welke trends moet je nu vooral rekening houden?
Belangrijkste trends op dit moment
Er zijn veel trends ontstaan op social media. Sommige trends verdwijnen na verloop van tijd weer, terwijl andere trends gewoon door blijven groeien. Deze laatste zijn natuurlijk de trends waar je vooral rekening mee moet houden. Om succes te bereiken en vast te houden moet je inspelen op de belangrijkste trends. Wij hebben de 9 belangrijkste social media trends daarom voor je op een rijtje gezet:
- Video inhoud blijft groeien en wordt de belangrijkste vorm van inhoud
- Social commerce (verkoop via social media) zal steeds verder toenemen
- Online trainingen gaan populair worden.
- Meer niche platforms zullen populariteit gaan winnen
- Kortstondige inhoud wordt steeds belangrijker
- De social media communities komen in opkomst
- Door gebruikers gegenereerde inhoud wordt populairder
- Meer merken nemen social listening op in de strategie
- Lokale marketing krijgt veel meer aandacht
Zitten er nog verrassingen tussen?
Een aardig deel van de trends die zal blijven bestaan is al een tijd bekend. We weten bijvoorbeeld dat social commerce steeds interessanter zal worden en dat social listening steeds meer aandacht krijgt. Echt grote verrassingen zitten er voor de social media kenners dan ook niet tussen. Voor bedrijven zullen de trends ook niet allemaal even verrassend zijn. Wat voor veel bedrijven wel een verrassing zal zijn is wel dat Instagram heeft besloten om de likes te gaan verbergen. Dit is zeker iets om je bewust van te zijn.
Steeds meer online trainingen
Een zeer grote trend is de opkomst van online trainingen. Meer en meer ondernemers gaan de voordelen inzien van het hebben van een eigen academy. Het platform Skillba is daarbij een uitkomst, want hier maken ondernemers binnen 15 minuten hun eigen academy.
Waarom gaat Instagram likes verbergen?
Instagram ziet natuurlijk ook trends ontstaan op het eigen platform. Een trend die hier is ontstaan kan worden gezien als een doel, namelijk het doel om zo veel mogelijk likes op een post te krijgen. Dit heeft ervoor gezorgd dat mensen vooral bezig zijn met het vergelijken van het aantal likes, waardoor er vrijwel geen aandacht meer is voor de boodschap in de post zelf. Populariteit wordt boven boodschap gezet en daar wordt Instagram niet blij van. Daarom heeft het netwerk besloten om de likes te gaan verbergen, in de hoop dat de boodschap weer boven de populariteit komt te staan. Uiteindelijk hoort de boodschap belangrijk te zijn. Irrelevante inhoud enkel om likes te verzamelen wordt niet langer gewaardeerd door Instagram.
Wordt dit een nieuwe trend om rekening mee te houden?
We weten natuurlijk allemaal dat Instagram bij Facebook hoort, en andersom. De grote vraag is dan ook vooral of het verbergen van de likes een trend is die zich gaat verspreiden, op de eerste plaats natuurlijk naar Facebook. Hier is nog niets over bekendgemaakt. Naar alle waarschijnlijkheid zal eerst worden gekeken wat het effect van deze wijziging is op het gebruik van Instagram. Pakt het positief uit? Dan zal de trend zich verspreiden.
“Gaat ook Facebook de likes verbergen?”
Moet je hier nu direct rekening mee houden? Ja en nee. Ja, het is belangrijk om te weten dat het aantal likes je niets vertelt over het succes van je bedrijf op social media. Nee, al je posts zouden – met of zonder verborgen likes – gewoon waardevol moeten zijn als je echt succes wilt bereiken. Als je het goed doet, dan focus je vanzelf al op de boodschap en niet op het halen van een record aantal likes.
Ga aan de slag met de nieuwste trends op social media
De 9 trends die wij je hebben voorgelegd zijn zeker trends die gaan blijven. Ze zullen zich verder gaan ontwikkelen en een steeds grotere rol gaan spelen. Het is aan bedrijven en merken om hierop in te spelen, op hun eigen manier, waarbij een sterk social media plan wordt gevolgd. Heb je nog geen social media strategie en heb je hulp nodig bij het opstellen van een effectief plan? Neem dan gerust eens contact met ons op.