5 aanbevelingen voor posten op LinkedIn

Posten op LinkedIn is anders dan posten op andere sociale kanalen. LinkedIn is er voor de professionals en richt zich veel minder op privézaken dan andere sociale netwerken. Wel zien we dat er steeds meer privémateriaal op LinkedIn gedeeld wordt. LinkedIn bestaat inmiddels 20 jaar en begon als database voor cv’s, maar tegenwoordig worden alle verhalen van de werkvloer er gedeeld. Wanneer zijn LinkedIn posts nu het meest succesvol?

Adviezen voor jouw posts op LinkedIn

LinkedIn maakt gebruik van een algoritme. We kunnen veel leren van het algoritme. Door goed te weten aan welke zaken je post moet voldoen, kun je invloed uitoefenen op het succes ervan. Vanuit het algoritme kunnen we voor LinkedIn posts 5 belangrijke adviezen geven.

1. Zorg voor engagement binnen 90 minuten

Het is aan te raden om te zorgen voor engagement binnen een tijd van 90 minuten na het plaatsen van je post. Dit betekent dat je vooral goed moet kijken naar het tijdstip waarop je je post publiceert. Het spreekt voor zich dat de kans dat je binnen 90 minuten engagement bereikt kleiner is als je in de nacht publiceert dan overdag. Doe onderzoek naar de beste tijdstippen voor jouw specifieke posts en maak daar slim gebruik van.

2. Benoem niet meer dan 15 accounts

Het kan zeker goed zijn om andere accounts te vermelden in jouw eigen post. Door andere accounts te taggen in je post, komt jouw post ook bij het publiek van dat andere account terecht. Je kunt er dus een nieuw publiek mee bereiken. Wat wel belangrijk is, is dat elke vermelding daadwerkelijk relevant is. Met het oog daarop is het aan te raden niet meer dan 15 accounts op te nemen in je post.

3. Maximaal 10 emoji’s per post

Emoji’s waren voorheen niet gewenst op LinkedIn, maar tegenwoordig zien we dat er steeds meer gebruik van wordt gemaakt. Zeker op andere sociale kanalen worden de emoji’s ruim toegepast. Voor LinkedIn geldt dat het wel verstandig is om het aantal emoji’s in een post te beperken. Gebruik er maximaal 10 per post, waarbij je er ook op let dat er niet meer dan 4 per regel staan.

4. Gebruik tussen de 1.200 en 1.800 karakters

Het blijkt dat posts met een lengte tussen de 1.200 en 1.800 karakters het volgens het algoritme van LinkedIn het best doen. Nu valt het niet altijd mee om het aantal karakters goed in de gaten te houden. Het is makkelijker om te letten op het aantal woorden. In de meeste gevallen zit je goed met een LinkedIn update die 300 tot 350 woorden bevat.

5. Beantwoord reacties binnen 12 uur

Op LinkedIn zijn voornamelijk professionals aanwezig die zelf heel goed weten dat er gewoon niet altijd tijd is om snel te reageren. Dit is een belangrijk voordeel van LinkedIn vergeleken met andere kanalen. Op steeds meer kanalen wordt verwacht dat je binnen het uur reageert. Dit hoeft niet op LinkedIn, maar een reactie wordt natuurlijk wel op prijs gesteld. In het meest positieve geval geef je binnen 12 uur antwoord op binnengekomen reacties. Sneller is natuurlijk altijd beter, maar moet wel mogelijk zijn.

LinkedIn wordt onmisbaar voor bedrijven

LinkedIn blijft groeien en wordt een steeds sterker kanaal voor bedrijven om aan te spreken, bijvoorbeeld voor advertenties en gesponsorde content. Als jij nog niet actief bent op LinkedIn, dan is het zeker aan te raden om hier op korte termijn verandering in te brengen. Wil jij wel met LinkedIn aan de slag, maar weet je niet goed hoe je er op de juiste manier mee van start gaat? Volg dan eens een LinkedIn training bij ons. Wij helpen je graag verder.