Acquisitie: statistieken die jij moet weten!
‘Acquisitie is niet meer van deze tijd.’ Fout! Acquisitie is juist van deze tijd! Er wordt vaker gedacht dat acquisitie tegenwoordig gewoonweg niets meer oplevert, maar dit ligt niet aan acquisitie, maar aan jou! Nu niet meteen boos worden.. Lees even verder!
Je geeft acquisitie zelf geen kans
Natuurlijk leven we in een maatschappij waarin alles snel-snel-snel moet. Acquisitie kan niet snel-snel-snel. Als je zelf onder druk gezet wordt om iets te kopen, dan is de kans ook groot dat je het niet doet. Daarnaast is het gewoon zo dat teveel ondernemers acquisitie te weinig kans geven. Wanneer zij na één keer bellen een ‘nee’ te horen krijgen, dan laten ze het erbij. Onthoud dat acquisitie niet om een ‘ja’ of een ‘nee’ draait, maar vooral om het wekken van de interesse. Dit betekent dat er meerdere gesprekken nodig kunnen zijn om te bereiken wat je wilt bereiken. Gun het ook deze tijd.
Het onderhouden van het contact
Het is belangrijk om de zaken niet af te doen met een enkel contactmoment, maar om aandacht te besteden aan het onderhouden van het contact met een lead of een prospect. Het gaat vaak mis in de wereld van acquisitie, omdat er gewoonweg te weinig aandacht wordt besteed aan het onderhouden van contact. De statistieken maken dit ernstig helder:
- Bijna de helft (48%) van de professionals neemt maar eenmalig contact op en geeft dan op.
- Precies een kwart van de professionals neemt de moeite om een tweede maal contact op te nemen met een prospect en daarna niet meer.
- Slechts 12% van de professionals gaat uit van ‘3 keer is scheepsrecht’. Zij bellen driemaal en laten het dan gaan als er nog geen resultaat is geboekt.
- Maar 2 op de 12 professionals geeft aan vaker dan drie maal contact op te nemen met een prospect.
Waarom is contact onderhouden zo belangrijk?
Het is heel belangrijk om de moed niet direct in de schoenen te laten zakken wanneer je niet bereikt wat je wilt bereiken met een enkel contactmoment. Aan de andere kant, als de moed je in de schoenen zakt, dan zit het precies op de juiste plek om de volgende stap te zetten, nietwaar? We kunnen je op veel manieren uitleggen waarom het zo belangrijk is om contact te onderhouden, maar we kunnen het je ook laten zien aan de hand van de statistieken:
- Slechts 2 procent van alle gemaakte sales wordt bij het eerste contactmoment gemaakt.
- Slechts iets meer dan 3 procent van alle gemaakte sales is gemaakt tijdens het tweede contactmoment.
- Maar 1 op de 20 gemaakte sales is tijdens het derde contactmoment gemaakt.
- 1 op de 10 gemaakte sales werd gemaakt tijdens het vierde contactmoment.
- Maar liefst 80 procent van alle gemaakte sales wordt gemaakt in 5 tot 12 contactmomenten.
Acquisitie uitbesteden
De statistieken laten je duidelijk zien dat je toch minimaal vijf gesprekken moet organiseren om te bereiken wat je wilt bereiken. Dit geeft aan dat acquisitie gewoon geen ‘snel-snel-snel’-kwestie is, maar een kwestie die tijd nodig heeft om je veel op te gaan leveren. Kun of wil jij deze tijd echt niet investeren? Dan kun je je acquisitie natuurlijk ook uitbesteden.