Deze activiteiten mogen niet ontbreken op je social media planning
Een social media planning moet compleet zijn, anders heb je er eigenlijk niet veel aan. Toch blijkt dat veel mensen op een verkeerde manier omgaan met deze planning. Zo wordt er bijvoorbeeld wel tijd ingepland voor het bedenken van de posts, maar niet voor het meten van de resultaten. Dat is natuurlijk slechts een voorbeeld.
Deze activiteiten moet je inplannen
Social media bijhouden is een hele kunst. Veel bedrijven hebben er dan ook moeite mee. Het valt niet mee om actief te blijven, om voldoende inspiratie op te wekken voor genoeg updates en om te reageren op comments. Hieronder vind je 4 activiteiten die je echt op moet nemen in je social media planning.
1. Posts bedenken
Het is verstandig om tijd in te plannen voor het bedenken van relevante, interessante en deelbare posts. Je hebt immers niet altijd voldoende inspiratie en de ene keer zal het allemaal wat makkelijker gaan dan de andere keer. Natuurlijk kun je wel altijd gebruik maken van ons boek 101 posts voor op social media voor de nodige ideeën, maar zorg wel voor voldoende tijd om de juiste posts te bedenken.
2. Posts inplannen
Als je op meerdere momenten van de dag een tweet moet versturen of een Facebook post moet plaatsen, dan gaat dit zeker ten koste van je time management. Beter is het om gebruik te maken van een tool om de posts in te plannen. Zo kun je bijvoorbeeld voor een hele week vooruit inplannen, waardoor je er de hele week geen omkijken meer naar hebt. Het bespaart je veel tijd en je blijft goed actief.
3. De resultaten meten
Posten op social media is één ding, succes bereiken met je posts is iets anders. Wanneer je posts niet voor je werken, dan bereik je met social media niet wat je wilt bereiken. Dit is vervelend en kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarom is het altijd aan te raden om de resultaten te meten. Wat werkt wel en wat werkt niet? Blijf aanpassen tot je een social media strategie hebt gevonden die voor jou werkt.
4. Reageren
Reageren is heel belangrijk, zeker voor bedrijven. Wanneer je wel post maar niet reageert, dan zal dit je niet in dank worden afgenomen. Actief zijn betekent dat je post én dat je reageert. Je moet niet alleen de comments op je posts nalopen, maar ook je privéberichten beantwoorden. Dit kost tijd, dus zorg ervoor dat je dit goed ingepland hebt in de agenda.
Je kunt social media ook uitbesteden
Zeker voor kleine bedrijven, die geen ruimte hebben voor het inschakelen van een interne social media expert, is het lastig om alle activiteiten rond social media goed in te plannen. Gelukkig is er ook de optie tot uitbesteden van social media. Hiervoor ben je bij ons natuurlijk ook van harte welkom. Neem gerust eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.