Adverteren op LinkedIn: Doen of niet?
Adverteren kan tegenwoordig overal, steeds meer websites plaatsen reclame en het is sinds kort ook mogelijk om op LinkedIn te adverteren. Dit social media platform voor zakenrelaties is bijna onmisbaar geworden onder zakenlui en geeft bedrijven de optie om te adverteren voor een specifieke doelgroep. Dit is een groot voordeel maar welke nadelen zitten er aan LinkedIn? Oftewel, moet jouw bedrijf gaan adverteren op LinkedIn of niet?
Overweging om te adverteren op LinkedIn
Als belangrijkste zakelijke netwerk op internet, is adverteren op deze website zeker het overwegen waard. De optie om te adverteren is nieuw en het is daarom nog onduidelijk of dit een succes zal zijn. Het is gissen hoeveel views en clicks een advertentie zal opleveren. Maar wie weet blijkt LinkedIn een zeer goede plek voor advertenties.
De voordelen van een advertentie op LinkedIn
Het grootste voordeel van LinkedIn is dat je jouw advertenties op een specifieke doelgroep kan richten. Deze doelgroep moet wel van redelijke omvang zijn, het adverteren voor een te kleine groep accepteert LinkedIn namelijk niet. Het kiezen van een doelgroep is zeer handig, zo krijgen mensen van bedrijven die niet over de aanschaf van jouw service of product gaan, dit product ook niet onnodig voorgeschoteld.
Bovendien: het adverteren op LinkedIn betreft überhaupt al een specifieke doelgroep: namelijk de zakelijke wereld. Daarnaast geeft LinkedIn een goed inzicht in het aantal views en clicks dat je advertentie oplevert en heb je controle over je budget.
Nadelen van adverteren op LinkedIn
En bij het budget beginnen ook de nadelen van reclame zetten op LinkedIn. Het is namelijk wel een dure plek om te adverteren. Het kost 2 dollar per click. Daarnaast laten zogenaamde eye-tracking onderzoeken zien dat mensen advertenties vaak helemaal niet “zien”. Ze kijken eroverheen. Het is dus de vraag hoeveel mensen jouw advertentie echt bekijken. De advertenties zijn ook vrij klein, met weinig ruimte voor afbeelding en tekst.
Adverteren op LinkedIn uitproberen
Ondanks dat het vrij duur is, zou adverteren op LinkedIn wel kunnen werken. Het adverteren bij een specifieke doelgroep zou effectief moeten zijn. Bij het creëren van naamsbekendheid bijvoorbeeld, kan reclame op LinkedIn een goede manier zijn om je bedrijf bekendheid te geven binnen jouw branche. Bedrijven zullen het dus moeten uitproberen!