7 AI-tools voor zakelijk social media

Het bijhouden van social media kost veel tijd en dat is wat veel bedrijven eigenlijk niet hebben. Tegenwoordig zijn er tal van AI-tools die je kunt gebruiken om tijd te besparen op het bijhouden van je social media kanalen.

Dit zijn de beste AI-tools voor social media

De AI-tools en oplossingen schieten momenteel uit de grond. Steeds meer activiteiten kunnen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen door een AI-oplossing. Dit geldt ook voor social media en vooral bedrijven kunnen daar hun voordeel mee doen. Toch is niet elke AI-tool even geschikt om te gebruiken. Wij geven je inzicht in 7 AI-tools die je zeker eens kunt testen voor zakelijk social media.

1. Hootsuite Insights

Hootsuite insights is een tool die speciaal is ontwikkeld voor sentimentanalyse en social listening. Het is voor bedrijven belangrijk om te weten wat er over het merk gezegd wordt. Met deze AI-tool kun je dit makkelijk bijhouden. Je kunt trends en patronen identificeren, eenvoudig analyseren en realtime rapporten genereren. Dit zorgt ervoor dat je beter begrijpt hoe klanten over je merk denken en hoe zij jouw merk ervaren. Je kunt makkelijker vergelijken met concurrenten, nieuwe kansen ontdekken en snel reageren op belangrijke conversaties op social media.

2. Canva Pro

Canva Pro kennen we al langere tijd als ontwerpplatform. Deze tool wordt nu door AI ondersteund, waardoor je nóg indrukwekkendere visuele content kunt creëren. Het is voor bedrijven belangrijk om opvallende en pakkende foto’s, video’s en bijvoorbeeld infographics te posten op social media. Visuele content is dé content waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Met Canva Pro kun je moeiteloos afbeeldingen, infographics, video’s en animaties maken. Je hebt er geen technische kennis voor nodig.

3. Lately.ai

Lately.ai is een AI-tool waarmee je eenvoudig content kunt plannen en publiceren. Deze AI-tool is vooral uniek, omdat het in staat is om social media posts te maken door langer content te analyseren. Je kunt hierbij denken aan je zakelijke blogs. Geef de tool een zakelijk blog en AI zal er meerdere interessante posts van maken die je op social media kunt plaatsen. Dit zorgt voor een flinke tijdsbesparing. Daarnaast biedt de AI-tool consistentie. Alle posts hebben dezelfde stijl en toon. Je kunt prestaties analyseren op je social media posts op basis van die data te optimaliseren.

4. Sprout Social

Sprout Social maakt tegenwoordig ook gebruik van AI, voornamelijk voor het verbeteren van het engagement door geautomatiseerde posts en analyses. Je kunt met deze tool al je social media-accounts vanuit één dashboard beheren. Terugkerende taken, zoals het bijhouden van reacties en het inplannen van posts, kun je eenvoudig automatiseren. Daarnaast krijg je inzichtelijke rapporten die je helpen de ROI van je social media-activiteiten te meten.

5. Buffer

Buffer kan worden gebruikt voor het plannen en plaatsen van social media posts op diverse kanalen. De AI-opties in deze tool helpen je onder meer om de betrokkenheid te vergroten door de beste tijden voor je posts vast te stellen. Je kunt je posts eenvoudig vooruit plannen op basis van deze analyse, waardoor je veel tijd bespaart. Je plaatst je posts automatisch volgens de juiste timing. Dit zorgt voor een maximaal bereik.

6. ChatGPT

ChatGPT kennen we inmiddels eigenlijk ook allemaal wel. Deze tool wordt steeds verder uitgebreid en kan elke dag een beetje meer. De AI-tool is perfect voor het automatiseren van klantinteracties en het automatiseren van teksten, waaronder social media posts en reacties. ChatGPT kan je niet alleen nieuwe ideeën geven voor je posts, maar kan de posts ook voor je schrijven als je dat wilt. Je kunt interacties op social media eenvoudig personaliseren en bijvoorbeeld veelgestelde vragen door de AI-tool laten beantwoorden.

7. BuzzSumo

BuzzSumo is een tool voor contentonderzoek en -analyse. Het helpt je om de meest gedeelde content en invloedrijke makers in je niche te vinden. De AI-functionaliteiten geven je inzicht in trending onderwerpen en de prestaties van content. Zo kun je makkelijk ontdekken welke onderwerpen en soorten content het best presteren binnen jouw specifieke sector, waardoor je hier snel op in kunt spelen. Je blijft op de hoogte van opkomende trends en topics, en je kunt de contentstrategieën van je concurrenten makkelijk analyseren.

Aan de slag met AI-tools voor social media

Je kunt veel tijd besparen door gebruik te maken van AI-tools voor je social media posts. Wel is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de kwaliteit van je posts hoog blijft en dat je dezelfde toon en stijl blijft hanteren. Dit kan een uitdaging zijn. Een eerste stap is het goed leren omgaan met AI-tools, waaronder ChatGPT, zodat je precies weet hoe je ze het best inzet voor jouw merk en bedrijf. Wij helpen je hier graag bij. Schrijf je nu in voor één van onze AI-trainingen.