Augmented Reality vindt zijn weg naar social media

Al jaren horen we dat Augmented Reality, ook wel AR genoemd, een steeds grotere rol zal gaan spelen in het dagelijks leven. Het is dan ook een kwestie van tijd dat AR ook de weg naar de sociale kanalen vindt, waar het een diepe indruk kan maken. De Augmented Reality markt staat nog in de kinderschoenen, maar de verwachting is dat het de komende jaren in een stroomversnelling zal komen. Zowel AR als VR (Virtual Reality) zal naar verwachting meer mainstream worden naar mate mobiele netwerken sterker en sneller worden. Nu al heeft bijna de helft van de consumenten al eens kennis gemaakt met een VR of AR functie.

Wat zijn de verwachtingen betreft AR?

Tegen 2023 zal de AR-markt naar verwachting 70 tot 75 miljard dollar aan jaarlijkse inkomsten genereren in Amerika. We weten natuurlijk allemaal dat Amerika dé voorloper is als het om trends gaat. Wat in Amerika werkt, werkt in Europa ook. Social media netwerken spelen al vroeg in op de trend en we hebben er allemaal al kennis mee kunnen maken. AR is sinds 2017 bijvoorbeeld al opgenomen in Instagram filters. In 2019 heeft Instagram de AR-game nog verder opgevoerd met een optie voor gebruikers om hun eigen filters te maken. De verwachting is dat meer sociale kanalen zich in de nabije toekomst gaan focussen op Augmented Reality. Dit betekent ook dat er meer kansen vrij worden gespeeld voor bedrijven.

De invloed van filters in video inhoud

Gebruiksstatistieken suggereren dat filters de betrokkenheidstijd van video’s kunnen verviervoudigen. De gebruikersbetrokkenheid met filters is ongeveer 75 seconden, wat merken ertoe aanzet hun eigen filters uit te rollen waarmee volgers op social media kunnen communiceren. Social media platforms en bedrijven zullen zeker andere manieren vinden om AR in hun platforms op te nemen. Het aantal apps met AR zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. Veel daarvan zullen waarschijnlijk gewijd zijn aan het ontdekken en virtueel “uitproberen” van nieuwe producten. Vooral dit gegeven brengt veel kansen voor bedrijven met zich mee. De verwachting is dat meer bedrijven AR opties gaan gebruiken om consumenten op een unieke manier kennis te laten maken met hun producten. Dit zou de aankoopbeslissing moeten vereenvoudigen en uiteindelijk de omzet verhogen.

Facebook gaat ook mee in de trend

Facebook is al jaren het grootste sociale netwerk wereldwijd, en zal dit naar verwachting de komende jaren ook blijven. Vaak wordt Facebook dan ook als voorbeeld gezien. Als Facebook het aandurft, dan durft de rest het ook. In september 2021 bracht Facebook een speciale brik uit, met als doel mensen in staat te stellen gemakkelijker herinneringen vast te leggen zonder hun telefoon te hoeven gebruiken. Dit was een duidelijke eerste stap in de richting van AR. Experts verwachten dat AR de komende jaren een steeds grotere rol zal spelen op social media.

Moet je AR al opnemen in je social media strategie?

Steeds meer bedrijven ontdekken de waarde van AR en gaan ermee aan de slag. Toch zien we nog niet veel AR activiteiten op social media. Zoals gezegd is het een trend die in de kinderschoenen staat, maar die zich gegarandeerd verder gaat ontwikkelen in de nabije toekomst. Bedrijven hoeven AR nu dan ook nog niet per se mee te nemen in de social media strategie. Wel is het natuurlijk belangrijk om je social media strategie steeds aan te passen naar de nieuwste trends en ontwikkelingen. Is jouw social media strategie aan een update toe, maar weet je niet goed hoe je jouw strategie aanpast op het hier en nu? Dan helpen wij je graag verder. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie, advies of een afspraak. Natuurlijk ben je ook altijd welkom voor een social media training.