Automatische welkomst DM op Twitter; doen of niet?
“Leuk dat je me volgt. Ik twitter over social media, Twitter en LinkedIn. Kijk eens op mijn website: xxxx”. Dit soort standaard welkomstberichten of direct messages krijg ik meerdere keren per week via Twitter en ik denk jij vast ook, maar werkt het? Zelf maak ik geen gebruik van een welkomst DM, omdat ik het nogal onpersoonlijk vind, maar moet je het juist wel doen of niet?
Wat is een welkomst direct message?
Op Twitter zijn er twee manieren voor het versturen van een berichtje. Dit kan via een @reply of via een DM (direct message). Het verschil tussen beide is dat een reply openbaar is en een DM alleen gericht is aan één persoon. Een DM wordt dus alleen gelezen door die ene persoon op Twitter.
Doel van een welkomst dm?
Via een welkomstbericht kun je mensen bedanken dat ze jou zijn gaan volgen en ze iets vertellen over jouw product of diensten. Door een kleine url te maken kun je mensen ook direct naar een webpagina sturen. Op die manier krijg je meer traffic naar je website en is de kans dus groter dat er een lead of aankoop komt.
Waarom je een welkomst DM beter niet kunt doen
Om een onderbouwd antwoord te geven op de kop van dit artikel, zal ik eerst een aantal redenen geven waarom je het beter niet kunt doen.
1. Het is irritant: Een van de grootste ergenissen van Twitter gebruikers zijn de standaard, onpersoonlijke welkomstberichten. Tweeps willen best welkomst DM’s ontvangen, maar dan moeten die wel persoonlijk zijn.
2. Het heeft geen viraal effect: Het idee van Twitter is dat jouw tweets in de timeline komen van veel verschillende gebruikers. Aangezien een welkomst DM alleen door één persoon gelezen wordt, zal deze dus nooit gedeeld worden.
3. Mensen kijken minder naar hun DM’s: Doordat er iedere dag wel een aantal standaard nietszeggende DM’s binnenkomen kijken veel minder mensen naar hun nieuwe DM’s. Jouw bericht zal dus niet tot zelden gelezen worden.
4. Het lijkt op Spam: Steeds meer mensen zitten niet te wachten op ongevraagde commerciële uitingen van bedrijven. Een welkomst DM met daarin een aanbieding voor een product of dienst zien veel mensen als SPAM. Dit wil je niet, dus je kan het beter niet versturen.
5. 75% wil niet bedankt worden: Uit onderzoek van MarketingFacts in december 2012 blijkt dat 75% van alle twitteraars helemaal niet bedankt wilt worden. Van de 25% die dat wel wil, wil slechts 29% via een DM bedankt worden. Een nihil aantal dus.
Waarom je een automatische DM beter wel kunt doen
Na een aantal redenen waarom je beter geen automatisch welkomsbericht kunt versturen, wil ik je nog een aantal redenen geven waarom je het wel zou doen.
1. Als je traffic wilt: Als je bezoekers wilt hebben op je website, dan is een welkomst DM een prima optie. Als je mensen stuurt naar een interessant artikel of e-book dan zullen mensen daar eerder op klikken dan op de tekst: bekijk mijn website.
2. Als je graag negatieve reactie wil ontvangen: Als je op zoek bent naar negatieve reacties op Twitter, dan moet je een automatische DM gaan versturen.
Conclusie: Auto-DM doen of niet?
Als ik de voor- en nadelen van een auto-dm tegen elkaar afweeg, dan kom ik tot de conclusie dat je beter geen automatisch welkomst DM kunt versturen. Zeker nadat blijkt dat 3/4 er niet op zit te wachten en dat het wel erg tegen de spam grens aanzit. Daarom zal ik geen automatische DM gaan versturen naar mijn nieuwe volgers.
Wat vind jij? Verstuur jij wel een automatische DM en welke reacties krijg je erop? Laat een reactie hieronder achter.