Wordt BARD dé OpenAI tool voor je blogs?
Niet zo lang geleden heeft Microsoft aangegeven ChatGPT te willen integreren in Bing. Deze aankondiging zorgde ervoor dat Google ook de volgende stap zette, met de aankondiging dat BARD zal worden toegevoegd aan de zoekmachine. Hiermee laat de grootste zoekmachine zien ook goed mee te kunnen doen in de ChatGPT hype.
Een belangrijke vraag is natuurlijk wel of BARD bedrijven gaat helpen topposities in de zoekresultaten te verkrijgen met blogs. Wat mogen we verwachten? Onze eerste ervaringen met BARD waren niet erg positief.
Een gespreks-AI service
Google geeft duidelijk aan al jarenlang bezig te zijn met het ontwikkelen van BARD, wat in de basis veel op ChatGPT lijkt. Het is een zogenaamde gespreks-AI service die ‘frisse en hoogwaardige antwoorden’ zal geven op vragen via informatie die van het hele internet afkomstig is. Google stelt dat AI de meest diepgaande technologie is waar op dit moment door het bedrijf aan wordt gewerkt. De AI oplossing moet mensen, bedrijven en gemeenschappen antwoorden op hun vragen gaan geven in hun eigen taal. Google begon 6 jaar geleden al met de ontwikkeling van een AI oplossing die miljarden levens aanzienlijk moet gaan verbeteren. Het doel van Google is om ‘alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.’
Kritiek op ChatGPT modellen
Google heeft zijn AI-technologie besproken als reactie op de hype rond ChatGPT, terwijl het ook kritiek heeft op de modellen van ChatGPT vanwege hun onnauwkeurigheid en potentieel voor reputatierisico’s. Nu zet Google zijn eigen tool ter vergelijking op de markt. Hoewel velen al gecharmeerd zijn van het proces van ChatGPT, zal de variatie van Google waarschijnlijk ook de aandacht trekken, vooral als je AI-uitvoer wilt gebruiken voor SEO doeleinden. Hierin blijft Google aangeven dat AI gegenereerde inhoud in strijd is met de richtlijnen van Google. Dit geldt dus ook voor de inhoud die door de eigen AI van Google, BARD, wordt gegenereerd.
Niet bedoeld om 1 op 1 over te nemen
Zoals eigenlijk voor alle door AI gegenereerde content geldt, geeft Google aan dat BARD niet bedoeld is om content 1 op 1 over te nemen. Google haalt aan dat het in geen geval de bedoeling is om AI-uitvoer 1 op 1 te gebruiken. Het risico op fouten, plagiaat en verkeerde informatie is te groot. Er worden ook tools ontwikkeld die AI-uitvoer detecteren. Je kunt dus worden ‘betrapt’ op het gebruik van door AI gegenereerde inhoud. Google geeft aan dat het niet de ideale oplossing is voor het verkrijgen van SEO content, bijvoorbeeld voor zakelijke blogs. In plaats daarvan stelt Google dat de AI-uitvoer vooral onderdeel is van een missie om informatie te organiseren in tegenstelling tot het vertakken naar nieuwe informatie.
BARD wordt onderdeel van Google Search
Google zegt dat het BARD binnenkort beschikbaar zal maken in Google Search, waar het in-stream antwoorden kan genereren, terwijl het ook op zoek is naar een geïsoleerde versie van de Bard UI, samen met releases voor ontwikkelaars. Een releasedatum is niet bekend gemaakt. Op dit moment zijn ChatGPT, Midjourney en Stable Diffusion erg populair in de wereld van generatieve AI, voor tekst en beeldmateriaal. Wil jij ook goed leren omgaan met generatieve AI en er het maximale uit halen voor jouw bedrijf? Volg dan eens onze training!