Beginnen met (zakelijk) vloggen [Handleiding]
Bloggen of vloggen? Veel bedrijven, van groot tot klein zijn bezit met content marketing en willen fans inspireren en binden. Een account maken op YouTube is niet zo lastig. Video’s uploaden vereist ook niet heel veel kennis. Het is allemaal vrij eenvoudig, totdat je de ambitie hebt om een succesvol vlog te starten. Je wilt een stabiel kijkerspubliek bereiken en succes behalen met je (zakelijke) vlogs. Daar kom je er toch wel achter dat dat helemaal niet zo eenvoudig is.
Hoe kun je nu gaan beginnen met zakelijk vloggen? In dit artikel helpen we je op weg!
Stap 1: Zorg dat je een plan hebt!
Je kunt natuurlijk je smartphone erbij pakken, een videootje opnemen en deze uploaden naar YouTube in de hoop dat deze minstens duizenden keren wordt bekeken. Je moet wel heel veel geluk hebben als dit ook echt lukt. Eigenlijk is die kans niet zo heel groot als je zonder plan start. Het (zakelijk) vloggen heeft meer kans op succes als je een plan volgt. Hieronder vind je enkele belangrijke stappen die onderdeel van je plan uit moeten maken.
Definieer je ‘waarom’
Het is goed om te starten met het definiëren van het ‘waarom’ voor jezelf en voor je bedrijf als je zakelijk wilt gaan vloggen. Waarom ga je vloggen? Doe je dit om anderen te vermaken, om kijkers te informeren, om je kennis te delen of misschien wel om je producten te demonstreren? Je kunt pas ontdekken waar je naar toe wilt als je weet waarom je daar naartoe wilt.
Stel vast wie je kijkers zijn
Het is belangrijk om vast te stellen wie je kijkers zijn, als je al een aantal kijkers hebt, of om vast te stellen wie je kijkers moeten gaan worden. Je moet uiteindelijk niet alleen je doelgroep kennen, maar je moet ook vertrouwd raken met je doelgroep. Op die manier kun je ook steeds beter bepalen hoe je écht relevante video’s voor je kijkers maakt.
Stap 2: Onderwerpen voor je vlogs
Ga niet zomaar (zakelijk) vloggen. Er zijn mensen die pas bedenken waarover zij gaan vloggen op het moment dat de camera al draait. Lekker spontaan natuurlijk, maar niet aan te raden. Het is belangrijk om vlogonderwerpen te kiezen die dichtbij jezelf liggen. Je moet namelijk vol passie over de onderwerpen kunnen praten. Als jij niet oprecht enthousiast bent, dan kun je ook niet verwachten dat je kijkers dat wel zijn.
Je kunt bijvoorbeeld vlogs gaan maken over:
- Kijkje achter de schermen
- Productie laten zien
- Medewerkers interviewen
- Evenementen filmen
- Tips geven
Blijf positief ingesteld
De beste video’s op YouTube zijn de video’s die bruisen van de positieve signalen. Negativiteit zorgt ervoor dat je veel kijkers kwijtraakt en ook zeker geen nieuwe vaste kijkers aantrekt. Kun je echt even geen positieve houding vinden in jezelf? Vlog dan liever even niet tot je dat positieve gevoel weer terug hebt gevonden.
Stap 3: YouTube-kanaal optimaliseren
Natuurlijk worden je video’s niet zomaar populair. Mensen moeten ze eerst bekijken, ze daarna leuk genoeg vinden om te volgen en dan het liefst ook nog anderen aanbevelen om ditzelfde te doen. Om dit proces in gang te zetten moet je ervoor zorgen dat je YouTube-kanaal opvalt. Opvallen doe je op de eerste plaats door vast te houden aan je idee. In het begin krijg je gewoonweg niet zoveel views. Dit komt vanzelf.
Ga niet van idee naar idee springen om te zien wat werkt, wat dit werkt dus niet. Target vervolgens een specifieke niche. Dit klinkt wellicht wat kleinschalig, maar juist dat gaat een basis vormen om verder te kunnen groeien. Natuurlijk kun je zelf heel veel promoten door je video’s te delen op social media en / of je (zakelijke) website.
Stap 4: Monteren
Nadat je de beelden hebt opgenomen moet je deze natuurlijk gaan monteren. Hiermee kun je je video nog aantrekkelijker maken voor je kijker. Voeg intro’s, logo’s en effecten toe. Kijk wat past bij je doelgroep.
Stap 5: Netwerk met vloggers
Er zijn waarschijnlijk veel meer vloggers die zich in de niche bevinden waar jij je ook op richt. Zoek naar (zakelijke) vloggers en netwerk met deze vloggers om goede onderlinge relaties op te bouwen. Dit biedt namelijk meerdere voordelen. Je kunt leren van elkaar, maar je kunt ook eens naar elkaar verwijzen. Zeker voor vloggers die net om de hoek komen kijken is dit een ideale manier om meer kijkers te krijgen.
Succes kost tijd
Eén van de belangrijkste tips die we je mee kunnen geven voor als jij wilt gaan starten met (zakelijk) vloggen is: denk er niet te makkelijk over. Het is helemaal niet zo makkelijk om een succesvol (zakelijk) vlog te starten. Accepteer dat het niet direct van een leien dakje gaat en leer van de fouten die je ongetwijfeld gaat maken. Als het je lukt om iedere fout om te zetten in een leermoment, dan heb je zeker de potentie om succesvol te worden als (zakelijk) vlogger!
Starten met vloggen
TTM Communicatie is al langere tijd actief in de wereld van (zakelijk) vloggen. Wellicht ben je al bekend met ons YouTube-kanaal. Zo niet, neem dan gerust een kijkje. Je kunt natuurlijk altijd eens contact met ons opnemen als je wel wat hulp kunt gebruiken bij het opstarten van jouw (zakelijke) vlog.