De 5 beste soorten social media inhoud
Social media inhoud kan tegenwoordig veel verschillende vormen aannemen. Enkele jaren geleden bestonden social media posts nog vooral uit tekst. Vervolgens zagen we foto’s en afbeeldingen verschijnen, gevolgd door video’s, GIF’s en infographics. Van grafieken en tabellen tot cinemagraphs. We zien het tegenwoordig allemaal voorbij komen. Dat betekent vooral dat je heel veel kunt variëren met je social media inhoud, maar het betekent soms ook dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Deze soorten social media inhoud scoren het best
Je kunt voor je posts gebruikmaken van veel soorten social media inhoud, maar niet alle soorten zijn even succesvol. Wel is het natuurlijk altijd belangrijk om te bekijken welke soorten social media inhoud door jouw specifieke doelgroep het best gewaardeerd worden. Wij geven je inzicht in de 5 beste soorten social media inhoud.
1. Visuele social media inhoud
We leven in een visuele wereld, zeker op social media. Op de eerste plaatsvinden we visuele social media inhoud dat bestaat uit stilstaand beeld. Hierbij kun je dus denken aan fotomateriaal en andere afbeeldingen, zoals ook presentaties en tabellen. Een post op social media doet het altijd beter wanneer deze voorzien is van visueel materiaal dan wanneer deze uitsluitend uit tekst bestaat. Posts die alleen uit tekst bestaan worden makkelijk over het hoofd gezien.
2. Video-inhoud
Video-inhoud neemt steeds meer vormen aan. Denk maar eens aan de bedrijfsfilmpjes, de promotievideo’s, de productvideo’s, GIF’s en live video’s. Dit is nog slechts een selectie van de vele mogelijkheden die voor je open liggen wanneer je aan de slag gaat met het maken van video-inhoud voor social media. Tegen 2022 zal het aantal video’s dat het internet per seconde toont naar schatting bijna 1 miljoen bedragen. We mogen dus wel spreken van een trend die zich de komende jaren zeker voort gaat zetten.
3. Infografische inhoud voor social media
Infografische inhoud wordt belangrijker op social media. We hebben het dan over de infographics en andere visuele toevoegingen die informatie overbrengen. Deze inhoud wordt steeds populairder, omdat mensen steeds sterker visueel ingesteld zijn. We onthouden informatie makkelijker wanneer het is verwerkt in een afbeelding dan wanneer we het gewoon lezen. Wil je dat jouw boodschap goed onthouden wordt? Maak er dan infografische inhoud van.
4. Educatieve inhoud
Het leerproces van de mens houdt nooit op. Hier kun je als bedrijf goed gebruik van maken. Mensen houden namelijk de wil om te leren, om te ontdekken en te ontwikkelen. Hierdoor is educatieve social media inhoud erg in trek. Bied oplossingen voor problemen, maar biedt ook inside information waar mensen van leren. Je kunt je doelgroep veel dingen bijbrengen, dus ga ervoor! Het is natuurlijk wel belangrijk dat de educatieve inhoud relevant is voor jouw bedrijf en je doelgroep. Maak educatieve inhoud daarom nuttig, informatief, geloofwaardig, innemend en uitgebreid.
5. Lijstberichten
Veel mensen houden van lijstjes en dit zien we ook terug als we kijken naar de scores van diverse soorten inhoud op social media. Lijstberichten doen het bijzonder goed. Je kunt natuurlijk de meest uiteenlopende soorten lijsten posten, zoals lijsten met tips, adviezen, stappenplannen en how-to’s. Plaats je lijst in een mooie en pakkende presentatie om nog meer aan te spreken.
Meer ideeën nodig voor je social media inhoud?
Veel bedrijven die net beginnen met social media zitten boordevol inspiratie. Helaas is de inspiratieput niet bodemloos en komt er vaak een moment waarop de koek op begint te raken. Wij helpen je dan graag verder. In ons boek ‘101 posts voor op social media’ vind je meer dan voldoende ideeën voor je goed gevarieerde social media inhoud. Je kunt ons boek hier bestellen.