5 tips om beter te bloggen als bedrijf
Als bedrijf kom je er in deze tijd eigenlijk niet meer onderuit: je hebt blogs nodig op je website. Blogs zijn ideaal om je doelgroep te informeren, te adviseren, hulp te bieden en om jezelf neer te zetten als dé expert in jouw vakgebied. Daarnaast spelen ze ook een belangrijke rol op het gebied van SEO. Je kunt volop focussen op zoekwoorden en het bieden van waarde, waardoor je goed in de Google zoekresultaten terecht komt.
Zo ga jij beter zakelijk bloggen
Veel bedrijven willen wel blogs publiceren, maar vinden het erg lastig om er ook echt succesvol mee te zijn. Zakelijke blogs schrijven kost vaak veel tijd en je geeft al snel op wanneer je er niet het resultaat mee bereikt dat je er wel mee wilt bereiken. Wij geven je graag 5 tips om beter te bloggen als bedrijf.
1. Wees relevant voor je publiek
Denk aan jouw bedrijf, maar vooral aan de klanten van jouw bedrijf. Focus op het schrijven van onderwerpen die voor hen van belang zijn. Deel inzichten in jouw bedrijf, introduceer nieuwe producten, promoot je bedrijfscultuur of gebruik je blog zelfs als platform om veel gestelde vragen te beantwoorden. Al deze informatie stelt je huidige en toekomstige klanten in staat om alles over jouw bedrijf te leren kennen op een persoonlijk niveau.
2. Maak een contentkalender
Het kan moeilijk zijn om in een oogwenk met interessante onderwerpen te komen, dus zoals op de meeste gebieden in het leven, heb je een plan nodig om succesvol te zijn! Het is goed om gebruik te maken van een contentkalender. Bepaal wanneer je wilt publiceren, zet dit vast en zorg ervoor dat je de content klaar hebt op het moment dat het gepubliceerd moet worden. Inspiratie komt niet altijd aanwaaien op het moment dat je het nodig hebt. Een contentkalender helpt je om te blijven bloggen én om vooruit te plannen als je wel inspiratie hebt.
3. Kwaliteit boven kwantiteit
Houd blogposts to the point en ga niet te lang door om het aantal woorden op te krikken. Inhoud bestaande uit 750 woorden kan dezelfde impact hebben als inhoud van 2.000 woorden, maar zal de lezers minder snel vervelen. Je hoeft ook niet elke dag te bloggen, maar het zou een goede gewoonte zijn om een schema te hebben. Denk aan één blog per week of zelfs één blog per twee weken. Consistentie is de sleutel. Onthoud in alle gevallen dat kwaliteit boven kwantiteit gaat als we het hebben over zakelijk bloggen.
4. Wees creatief met je titel
Probeer in een paar woorden vast te leggen waar je artikel over gaat om de aandacht van je doelgroep te trekken. Gebruik actiewerkwoorden en stel zelfs een vraag om lezers aan te trekken. Denk na over wat jouw klanten in een zoekmachine kunnen typen om te vinden waar jij over schrijft of overweeg hoe jouw titel ervoor kan zorgen dat iemand die op internet surft, wilt stoppen en meer wilt lezen. Een sterke titel is al het halve werk.
5. Schrijf over wat je weet
De beste manier om te beginnen met schrijven is om de onderwerpen te behandelen die je volledig begrijpt of waar je gepassioneerd over bent. Als er onderwerpen zijn die relevant zijn voor jouw bedrijf waar je niet zo veel kennis van hebt, besteed het dan uit aan iemand die een expert op dat gebied is (en een goede schrijver) om die functie voor je te dekken. Het is goed om anderen te betrekken bij het blogschrijfproces om verschillende perspectieven te verzamelen en alternatieve schrijfstijlen te testen.
Je kunt je blogs ook uitbesteden
Vind jij het gewoon lastig om goede en effectieve blogs te schrijven voor je bedrijf? Dan kun je ook je blogs uitbesteden aan ons. Wij zorgen ervoor dat jij altijd voldoende blogs hebt om met regelmaat te kunnen publiceren, volgens een schema dat bij jou past. Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten.