Blijven de traditionele social media platforms populair?
Ken jij de tijd van Hyves nog? Elkaar even een ‘krabbeltje’ sturen of een persoonlijk berichtje? Iedereen zat op Hyves, we waren er allemaal dol op en toch – van het ene op het andere moment – was het verdwenen. Natuurlijk hebben we aardig wat ‘opvolgers’ gekregen. Er zijn meer dan voldoende social media kanalen waar we ons nu mee bezig kunnen houden en ook zakelijk op kunnen focussen. Facebook, Instagram, LinkedIn en natuurlijk ook TikTok. Ze zijn allemaal razend populair, maar daarmee rijst ook de vraag: blijft dit wel zo, of gaat de populariteit van de traditionele social media platforms toch ook weer afnemen?
Facebook en Instagram zijn absoluut dominant
Facebook en Instagram domineren sociale media al lange tijd als de grootste en meest populaire platforms. In de afgelopen jaren zijn er verschillende andere niche-platforms voor sociale media ontstaan en deze zijn aanzienlijk beroemd geworden. Toch ervaren nieuwkomers wel moeilijkheden, zeker bij hun uitbreidingen en het vinden van extra populariteit. We hebben dan ook meerdere sociale platformen op zien staan en binnen relatief korte tijd weer zien verdwijnen. Facebook en Instagram blijken vaak te sterk om tegenop te boksen.
Er zijn wel uitzonderingen op de regel
Nieuwe sociale kanalen ervaren dus (té) veel moeite om terrein te winnen in de wereld van social media, maar er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. TikTok is bijvoorbeeld gestart in 2016 en werd meteen populair bij jongeren. Het groeide uit tot één van de meest populaire apps in zowel de Android als Apple appstores. Tot op zekere hoogte is TikTok echter het slachtoffer geworden van zijn eigen succes. Zijn populariteit bij de jeugd over de hele wereld – en het Chinese eigendom – is onder de aandacht van de toezichthouders gekomen. President Trump wilde niet langer activiteit van TikTok in de Verenigde staten, tenzij de app zou veranderen in Amerikaans eigendom op die specifieke markt. De omvangrijke markt van India verbood TikTok in juni 2020. Zo blijkt dat er altijd meerdere factoren zijn die nieuwkomers in meer of mindere mate de das om doen.
Hebben Facebook en Instagram het dan zo makkelijk?
TikTok werd in één klap razend populair, maar kreeg hierdoor ook met beperkingen te maken die ervoor zorgden dat het app gebruik snel afnam. Hebben Facebook en Instagram het dan zo makkelijk, dat zij wél overeind blijven staan en maar blijven groeien? Nee, ook zij staan steeds sterker in de kijkers. Facebook en Instagram hebben hun eigen problemen gehad, zeker in 2020, en worden momenteel wereldwijd geconfronteerd met verschillende rechtszaken. De Australische regering probeert de platforms kosten in rekening te brengen voor nieuws dat ze delen van Australische nieuwsbedrijven, om maar een voorbeeld te noemen.
Wat gaan bedrijven doen met Facebook en Instagram?
Als we het hebben over de traditionele sociale platforms, dan blijven we toch vooral steken bij Facebook en Instagram. Zorgen ondernemers ervoor dat zij blijven bestaan? Hootsuite zocht dit uit. Maar liefst 60 procent van de bedrijven gaf aan van plan te zijn om hun Instagram-budget in 2021 te verhogen. Daarnaast is 46 procent van plan om hun Facebook-budget verhogen. YouTube (45 procent) en LinkedIn zijn ook populair. Slechts 14 procent van de ondervraagde bedrijven is van plan om hun TikTok-marketing te verhogen. In dezelfde enquête werd de respondenten gevraagd welke platforms volgens hen het meest effectief waren voor hun doelen. Opnieuw bleven de meer traditionele sociale netwerken populair: Facebook 78 procent, Instagram 70 procent, LinkedIn 42 procent en Twitter 33 procent.
Traditionele sociale platforms blijven succesvol
Wil jij met je bedrijf gebruik gaan maken van alle mogelijkheden van de traditionelen social media platforms? Dan kun je dit dus echt zorgeloos doen. De grootste sociale platforms gaan helemaal nergens heen en zullen naar verwachting gewoon lekker door blijven groeien. Dit geldt zeker voor Facebook en Instagram. Wil jij met social media aan de slag, maar weet je niet precies hoe je dit het beste doet? Volg dan eens een social media training bij ons.