Zo bouw jij je merk op social media supersnel op!
Er wordt wel eens gezegd dat het maanden of langer kan duren voor je een merk goed kunt opbouwen op social media. Eén ding is duidelijk: optimaal succes en resultaat behalen uit social media kost inderdaad tijd. Toch is het zeker wel mogelijk om sneller je merk op te bouwen op social media. Het gaat erom dat je een praktisch plan opstelt en hiermee aan de slag gaat. Met de juiste werkwijze kan je op relatief korte termijn mogelijk al zorgen voor een goede merkopbouw.
Hoe kun je je merk snel opbouwen op social media?
Er zijn meerdere manieren om je merk snel op te bouwen op social media. Hiervoor maak je, zoals we eerder al aan hebben gegeven, een handig plan. Als je het plan uitwerkt, dan heb je een complete strategie voor je liggen om je merk op relatief korte termijn op te bouwen. Wij geven je inzicht in welke zaken er in jouw plan horen voor het snel opbouwen van je merk op social media.
Doelgroepen onderzoek
Op de eerste plaats is het heel belangrijk om goed et weten wie er tot jouw doelgroep behoren. Je moet deze personen bij wijze van spreken direct kunnen aanwijzen in een lijn van mensen. Weet hoe oud zij zijn, in welke regio zij wonen en wat zij doen in het dagelijks leven, bijvoorbeeld. Bepaal daarnaast ook op welke sociale kanalen zij actief zijn en op welke dagen/dagdelen zij daar het meest actief zijn. Dit alles neem je op in je plan.
Selecteren van content om op te splitsen
Kijk eens goed naar de content die je al hebt. Zo hebben veel bedrijven al lange tijd een actief zakelijk blog. Zakelijke blogs bestaan in de regel uit langere stukken informatie, tips en/of adviezen. Je kunt al deze content opsplitsen om er micro-content van te maken. Deze micro-inhoud leent zich uitstekend voor het delen op social media. Je hebt op die manier direct veel posts tot je beschikking die je kunt delen met je doelgroep.
Gun jezelf een unieke positie
Er zijn veel bedrijven actief op social media en ongetwijfeld geldt ditzelfde voor je concurrenten. Het is goed om jezelf als onderscheidend en uniek neer te zetten, zodat je boven de grijze massa uit kunt stijgen. Dit doe je vooral door unieke content te delen. Ga op zoek naar relevante informatie, check je bronnen en wees interessant en inspirerend. Het is jouw doel om jezelf neer te zetten als dé expert, en dat bereik je alleen wanneer je anders bent dan alle anderen.
Stel advertentiecampagnes voor je merk in
Je ontkomt er eigenlijk niet aan. Wil jij snel je merk opbouwen via social media, dan is het echt noodzakelijk om te investeren in sociale advertenties. Voor verreweg de meeste bedrijven geldt dat Facebook hier het meest interessant voor is, eenvoudigweg omdat het nog altijd het grootste sociale kanaal is waarop vrijwel iedere doelgroep te vinden is. Stel een advertentiecampagne in en meet de prestaties. Vervolgens kun je aan de hand van de prestaties steeds verder optimaliseren voor een maximaal resultaat.
Beweeg mee met de actualiteiten
Er zijn altijd trends op social media te vinden. Niet elke trend zal voor jouw merk interessant zijn, maar als een trend wel interessant is, dan is het belangrijk om deze niet te laten liggen. Elke kans is er eentje. Zorg er dus voor dat je op de hoogte blijft van trends en beweeg mee met de actualiteiten als je hier de mogelijkheid toe ziet. Het geeft direct een sterk signaal af dat je je bewust bent van wat er om je heen gebeurt.
Focus op de juiste wijze op content marketing
Uiteindelijk komt het allemaal neer op het ontwikkelen en verspreiden van de juiste content. Dat is dé manier om snel je merk op te bouwen op social media. Weet je niet goed hoe je dit effectief aanpakt? Volg dan eens een content marketing training bij ons.