Buitenreclames en Facebook advertenties in de mix!
Facebook heeft een interessant bericht naar buiten gebracht, namelijk dat het voor bedrijven heel effectief is om buitenreclames te combineren met Facebook promoties. Wanneer een onderneming gebruik maakt van buitenreclame, zoals billboards, bushokjesreclame en buitenposters, dan raadt Facebook aan om hier een Facebook promotie aan vast te plakken.
Bewijst Facebook ook dat het werkt?
Facebook zou de bewering natuurlijk in kunnen zetten om zo nog meer ondernemers voor zich te winnen. Dit idee zal uiteraard best wel meespelen, maar Facebook heeft daadwerkelijk onderzoek gedaan naar de impact van buitenreclame gecombineerd met Facebook promoties. Vanzelfsprekend werd het onderzoek uitgevoerd in Amerika, maar we weten allemaal dat trends uit Amerika vanzelf naar ons landje komen overvliegen. We delen daarom graag de resultaten met je.
Resultaten van een mix van buitenreclame en Facebook promo’s
Van de ondervraagden geeft precies een kwart aan dat zij wel eens een buitenreclame hebben gefotografeerd of op video hebben opgenomen, waarna zij het materiaal deelden op social media. Het grootste deel van deze posts verscheen op Instagram. Maar liefst 38 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij wel eens een Facebook pagina hebben bezocht of een post op Facebook hebben geplaatst na het zien van een bepaalde buitenreclame.
Er is ook een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd
Facebook voert zelf over het algemeen goede onderzoeken uit, maar om de resultaten te ondersteunen werd er ook nog een extern onderzoeksbureau ingeschakeld om onderzoek te verrichten naar de verhouding tussen buitenreclame en Facebook promoties. Zowel Accenture als Kantal deden onderzoek, waarbij werd gekeken naar personen in Frankrijk, Duitsland en Engeland.
Het onderwerp van het onderzoek was een recente reclame van Danone, die zowel via de televisie, via buitenreclame en via Facebook promoties adverteert. Bij het vergelijken van verschillende benaderingen werkte het gebruik van zowel Facebook- als buitenreclames het beste, met een gecombineerde impact die 13% efficiënter bleek dan verwacht.
Buitenreclame is van cruciaal belang
Facebook deed verder onderzoek en kon concluderen dat buitenreclame van cruciaal belang is voor productontdekking in bepaalde verticale sectoren, zeker met het oog op jongere, Europese gebruikers. Daarnaast geeft Facebook aan dat er vooral grote voordelen kleven aan de mix van buitenreclame en Facebook promoties voor voedsel- en drankmerken. De effecten vinden vooral plaats in de bewustmakingsfase.
Waarom is deze combinatie zo effectief?
Facebook heeft een duidelijke mening over waarom buitenreclame effectiever blijkt in combinatie met een Facebook promotie. Volgens het sociale netwerk komt dit vooral omdat we social media steeds vaker mobiel gebruiken en de mobiel gebruiken we steeds vaker onderweg. Het is dus heel makkelijk om bij het zien van een buitenreclame direct Facebook te openen en naar de bedrijfspagina van de betreffende onderneming te gaan.
Wil jij ook met facebook advertenties aan de slag?
Facebook advertenties werken (punt). Toch zijn er veel bedrijven die aangeven onvoldoende uit de advertenties te halen. Dit heeft vaak te maken met een verkeerde aanpak van een campagne, waardoor de promo op Facebook minder effectief is als deze zou kunnen zijn. Wij gaan graag met je aan de slag om jouw campagnes direct te optimaliseren, zodat jij meer uit Facebook advertenties kunt halen, óók wanneer je onvoldoende budget voor buitenreclame hebt. Schrijf je vandaag nog in voor een Facebook training.