Camp YouTube: speciaal voor de kinderen deze zomer!
YouTube zet zich in voor de kinderen over heel de wereld, om het voor hen allemaal een stukje leuker te maken deze zomer. Normaal gesproken gaan kinderen op vakantie of, zoals in diverse andere landen gebruikelijk is, op zomerkamp. Dit jaar gaan vakanties en kampen niet door vanwege de coronacrisis. Daarom kondigt YouTube nu Camp YouTube aan, of eigenlijk #CampYouTube. Met dit initiatief wil het videokanaal kinderen betrokken houden. Er worden ook nieuwe leerhulpmiddelen voor videomakers beschikbaar gesteld.
YouTube heeft Camp YouTube zelf aangekondigd
YouTube heeft inmiddels zelf een bericht naar buiten gebracht over #CampYouTube. Zij zeggen hier zelf het volgende over: “We hebben een sterke toename gezien van Google zoekopdrachten met de term ‘virtuele zomerkampen’. Wij willen ouders helpen om structuur te geven aan dit zogenaamde nieuwe normaal. Camp YouTube zal inhoud op de Learn @ Home-site en YouTube Kids uitlichten over geliefde zomerkampthema’s, zoals kunst, avontuur, sport en meer. We hebben tijdens een periode van twee weken meer dan 1.200 video’s geprogrammeerd met inhoud die elke weekdag tot en met zondag 5 juli wordt vernieuwd.”
Online alternatieven voor de zomerkampen
Vakanties en zomerkampen.. Normaal gesproken is het zo gewoon voor de kinderen, en natuurlijk ook voor de ouders. Het is een periode waar al lang van tevoren naar uit wordt gekeken. Helaas gooit de coronacrisis wereldwijd roet in het eten en YouTube wil een aantal online alternatieven voor vakanties en zomerkampen bieden. YouTube heeft laten weten dat het doel is om de meest populaire kampervaringen opnieuw te creëren door middel van video’s.
Het bieden van interactie en normaliteit
Door de beperkingen van COVID-19 moesten ouders steeds meer vertrouwen op digitale hulpmiddelen om hun kinderen bezig te houden. Hoewel je misschien niet wilt dat je kinderen nog meer tijd besteden aan het bekijken van YouTube-video’s, kan het #CampYouTube initiatief helpen om een zekere mate van normaliteit en interactie te bieden, samen met een educatief element, dat bijdraagt aan die verloren kampervaring. De toegenomen afhankelijkheid van YouTube voor entertainment kan YouTube-sterren zelfs nog prominenter en belangrijker maken voor de volgende generatie. YouTube-beroemdheden zoals PewDiePie domineren al de online cultuur en met kinderen die nog meer tijd doorbrengen in deze werelden, kun je verwachten dat YouTube-sterren in de loop van de tijd steeds invloedrijker worden. Als kinderen vorig jaar al YouTube-sterren wilden worden boven astronauten, dan is dat nu waarschijnlijk nog meer het geval, wat aanzienlijke gevolgen kan hebben voor toekomstige content en outreach-strategieën.
Compleet nieuwe set leer-toolkits op YouTube
YouTube verwacht dus dat de coronacrisis ervoor zorgt dat nóg meer kinderen later willen stralen op het platform als echte YouTube-ster. Daarom heeft het platform besloten om ook een set nieuwe leer-toolkits te lanceren. Deze set is ontworpen om videomakers te helpen bij het maximaliseren van hun kanalen. De nieuwe educatieve bronnen bieden extra mogelijkheden voor de videomakers. Wel geeft YouTube aan dat het belangrijk is dat iedereen zich blijft houden aan de al geldende regels voor alle amusementsmedia. De content moet vooral vermakelijk en boeiend zijn.
Meer focus op de kinderen binnen YouTube
Normaal gesproken ligt de focus binnen YouTube vooral op jongvolwassenen en volwassenen. Zij vormen dan ook de groep die het meest online video’s bekijkt. Met #CampYouTube zal de focus dus meer op de kinderen gelegd worden. Dit biedt extra kansen voor bedrijven die kinderen in hun doelgroep hebben. Wil jij hier snel en effectief op inspelen, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Wij staan voor je klaar. Wij hebben alles in huis om voor jou een professionele, pakkende video te maken. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.