Check je Social Selling Index op LinkedIn
Social selling is niet meer weg te denken. Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht van social selling. Je digitale reputatie zegt alles over jou en je onderneming, en dus moet je hier alle aandacht aan besteden. Ook op LinkedIn is social selling natuurlijk aan de orde van de dag. Hier kan je gebruik maken van de Social Selling Index, de SSI.
Werken aan je digitale reputatie op LinkedIn
LinkedIn is natuurlijk het sociale netwerk bij uitstek om aan je digitale reputatie te werken. Je maakt hier niet alleen connecties, maar mensen kunnen je ook beoordelen. Deze beoordelingen zijn belangrijk, want anderen houden zich hieraan vast wanneer zij zoeken naar een professional. Is het niet zo dat jij nu eerst via internet op zoek gaat naar mogelijkheden voordat je een grote aankoop doet? Je checkt bedrijven waar je terecht kunt en als jij op Google leest dat dit bedrijf nogal wat vervelende ervaringen heeft veroorzaakt, dan zoek je even verder. Zo werkt dit ook op LinkedIn, als mensen op zoek zijn naar de juiste professional. Jouw status is dus bepalend.
De kracht van de Social Selling Index van LinkedIn
Er is nu een Social Selling Index op LinkedIn die veel voor jou kan betekenen, maar die je eigenlijk ook behoorlijk onderuit kan halen. Het staat zeker in verband met je digitale reputatie op LinkedIn. De SSI geeft namelijk een score aan en deze score is belangrijk. Een hoge SSI score zorgt ervoor dat je 51 procent meer kans hebt op het bereiken van je quota en dat je 45 procent meer (verkoop)kansen hebt dan wanneer je SSI score laag is. Daarnaast ligt je resultaat in vergelijking tot gelijkgestemden 78 procent hoger.
Wat is de Social Selling Index?
Je kunt een Social Selling Index score behalen van 100. De index is verdeeld in vier categorieen en iedere categorie heeft je maximaal 25 punten te bieden. De SSI meet eigenlijk in hoeverre jouw acties effect hebben. Een lage score geeft dus direct aan waar je verbeter- en aandachtspunten liggen. Je hebt een persoonlijke score en er is een gemiddelde score van professionals binnen jouw branche. Natuurlijk geven wij je meer inzicht in de vier categorieën:
1. Establish your professional brand
Dit deel van de SSI is opgebouwd uit twee delen. Op de eerste plaats wordt er gemeten hoe je ervoor staat als het gaat om je aanbevelingen en onderschrijvingen, ook wel je endorsements. Op de tweede plaats wordt er gemeten in hoeverre jij je LinkedIn profiel hebt gecompleteerd. Denk hierbij ook aan het toevoegen van showcases, blogs en presentaties.
2. Find the right people
Deze SSI score geeft niet alleen weer hoe goed jij in staat bent om de juiste mensen te vinden als je deze nodig hebt, maar het geeft ook weer in hoeverre jij je inzet om gevonden te worden door de juiste mensen. Hierbij wordt onder meer gekeken naar eenvoudig en uitgebreid zoekgedrag, en de mate waarin je je hiermee bezig houdt, naar het aantal profielbezoeken aan jouw LinkedIn profiel en naar profielbezoeken eerste, tweede, derde lijn en verder.
3. Engage with insights
De SSI score op dit onderdeel is op de wet van wederkerigheid gebaseerd, van de heer Robert Cialdini. Voor het bepalen van deze Social Selling Index score wordt er onder meer gekeken naar je deelgedrag, naar de interacties die jij uitvoert, zoals likes en comments, en de interacties die jouw kant op komen, naar de groepen waar jij deel van uitmaakt en de bedrijfsprofielen die jij volgt.
4. Build relationships
Tot slot is er deze categorie. Deze score wordt opgebouwd aan de hand van je netwerk en de mate waarin deze groeit. Zo wordt er onder meer gekeken naar het aantal connecties dat je hebt, naar het aantal connecties die intern zijn, zoals je collega’s, en naar het aantal connecties die als ‘machtig’ kunnen worden bestempeld. Om dit te bepalen wordt er weer gekeken naar onder meer de positie en de functie die wordt bekleed.
Je LinkedIn SSI score opbouwen
Als je er nu achter komt dat je Social Selling Index score op LinkedIn er niet heel goed voor staat, dan is er zeker geen man overboord. Je kunt eindeloos veel stappen ondernemen om je SSI te verbeteren. Het is zeker de moeite waard om hier tijd in te investeren, want tegelijkertijd besteed je aandacht aan het opbouwen van een sterke en stabiele digitale reputatie.
Wij zijn er natuurlijk om je te helpen je Social Selling Index score te verbeteren. Je kan niet alleen bij ons terecht voor een effectieve LinkedIn training of een social selling training.