Checklist om een influencer te kiezen
Steeds meer bedrijven willen een influencer inzetten, maar hoe kies je nu de juiste influencer? Als je dan iemand op het oog hebt, hoe krijg je deze dan zo ver dat hij of zij zich in wil zetten voor jouw business? In de praktijk blijkt het voor veel bedrijven nog best lastig om een goede influencer aan de haak te slaan. Wij hebben een handige checklist gemaakt!
Welk type influencer kies je?
Je wilt graag iemand vinden die jouw doelgroep kunt beïnvloeden waardoor je merk, naamsbekendheid, maar uiteindelijk ook je omzet toeneemt. Het is natuurlijk belangrijk dat je het juiste type influencer benaderd voor jouw soort business. Een reisblogger die zich bijvoorbeeld inzet voor jouw kraanbedrijf is natuurlijk van weinig waarde. Bedenk dus goed welke type influencer bij jou past. Er zijn grofweg drie type influencers:
1. Aspiratie influencers
Een aspiratie influencer is iemand die duidelijk maakt wie we willen zijn. Voorbeelden hiervan zijn beroemdheden, reisbloggers en modellen.
2. Gezaghebbende influencers
Een gezaghebbende influencer is iemand die de professional of de expert is in hun vakgebied. Denk hierbij aan Mark Zuckerberg of Neil Patel.
3. Peer influencers
Peer influencers zijn echte mensen bij wie je terecht kunt voor advies omdat je ze kunt vertrouwen. Voorbeelden van peer influencers zijn mentoren, collega’s en alle andere mensen naar wie je luistert of wiens mening je waardeert.
Checklist voor de juiste influencer
Het is op de eerste plaats belangrijk om een selectie te maken van influencers die je aanspreken. Met een mooie selectie kun je van start gaan met het wegstrepen van influencers, zodat je uiteindelijk bij de juiste influencer terecht komt. Je kunt onderstaande checklist gebruiken om de juiste influencer te kiezen.
1. Is de influencer nog steeds actief?
Influencers blijven niet altijd influencers. Het is daarom belangrijk om na te gaan in hoeverre de geselecteerde influencers nog actief zijn. Zitten er een paar influencers tussen die niet meer actief zijn of een stuk minder actief zijn dan voorheen? Streep deze dan uit je lijstje weg.
[ ] De influencer is actief op verschillende social media kanalen
[ ] De influencer post minimaal 2 tot 5 keer per week
2. Hoe ziet het publiek van de influencers eruit?
Volgers zijn belangrijk. Het is goed om eens na te gaan hoe het publiek van de influencers is samengesteld. Wat voor volgers zijn er te vinden? Gaat het om volgers die actief reageren en liken, of is een groot deel van het aantal volgers in werkelijkheid een bot? Streep influencers met een inactief publiek of een publiek met veel bots van je lijstje af.
[ ] De volgers zijn echt
[ ] De volgers reageren regelmatig op gedeelde content
[ ] De reacties en likes zijn afkomstig van échte volgers
3. Zijn de influencers waardevol voor je SEO?
Als bedrijf moet de focus natuurlijk sterk op SEO liggen, ook wel Search Engine Optimization. Een influencer kan heel waardevol voor je SEO zijn, maar kan hier ook totaal niets aan bijdragen. Tegenwoordig draait alles om SEO, dus streep de influencers weg die op dit vlak niet waardevol zijn.
[ ] Hebben ze een populaire website?
[ ] Wordt de website wekelijks bijgehouden?
[ ] Zijn er veel reacties onder de blogs?
[ ] Staat de website vol met advertenties? Let er op dat dit er niet te veel zijn, anders val je zelf niet meer op.
[ ] Komen er dagelijks veel unieke bezoekers op de website?
4. Wat voor content delen zij?
Ga eens na wat voor content er voornamelijk wordt gedeeld door de influencers die je nog over hebt op je lijstje. In hoeverre is deze content relevant voor jou? Als verkoper van sportfietsen heb je niets aan een influencer die uitsluitend content over beauty deelt. Kies de influencers die voor jouw relevante content delen.
[ ] Er wordt content gedeeld die je zelf ook zou willen delen
[ ] De content is gerelateerd aan jouw vakgebied en business
[ ] De influencer heeft zelf ook iets met jouw merk en is er niet onbekend mee
5. De influencer binnenhalen
Je hebt nu nog een kleine selectie influencers over. Nu is het zaak om er eentje binnen te hengelen. Om de juiste te kiezen moet je je bedenken wat jij tegenover de medewerking kunt zetten. De kans dat een influencer op jouw verzoek ingaat is vele malen groter als jij er iets tegenover zet dat voor de influencer interessant is. Bepaal jou aanbod en ga ervoor!
[ ] Ik kan deze influencer(s) gemakkelijk benaderen?
[ ] De kosten voor het maken van content zijn duidelijk.
[ ] Hoe lang blijft de content online staan?
[ ] Kan ik garanties qua bereik / resultaat krijgen?
[ ] Ik kan iets interessants tegenover de medewerking zetten waar de influencer ook iets aan heeft
[ ] Ik ben nu tevreden over mijn overgebleven influencer(s)
Kosten influencer marketing
Er is heel veel vraag en aanbod op dit gebied van marketing. De bloggers en vloggers met en heel groot bereik starten vaak met het vragen een bedrag vanaf €1000 tot €4000 euro per promotie, deal of campagne. Kleine bloggers en vloggers vragen vaak een lagere vergoeding. Deze beginnen vanaf €100 tot €400 euro. Vaak zijn zij bereidt om tegen een gratis product een review of video te maken.
Zelf doen of uitbesteden?
Er zijn veel bloggers die bij een mediabureau zijn aangesloten. Deze schieten met paddenstoeltjes uit de grond. Je kunt ervoor kiezen om zelf mensen te benaderen, maar dit kost veel tijd. Via een bureau gaat het gemakkelijker, maar kost het veel vanwege hun bemiddelingskosten. Wat is het beste?
Starten met influencer marketing
influencer marketing kan heel waardevol zijn, maar er zitten ook een hoop ‘one a be’ influencers met gekochte volgers en interactie. Wees dus alert bij het selecteren en samenvoegen van influencers. Begin met één kleine campagne en als dit echt meetbaar resultaat oplevert, ga dan pas opschalen. Test of de influencers echt wel goed zijn en trouwe fans hebben.
Voor klanten doen wij regelmatig influencer marketingcampagnes. Wil je hiermee starten? Neem dan contact met ons op dan adviseren, begeleiden en selecteren we de juiste influencer voor jouw campagne.