Community Chat van Facebook: wat kun je ermee?
Sinds de eerste week van februari 2023 is de Community Chat functie van Facebook ook in ons land beschikbaar. In september 2022 mochten de Amerikanen als eerst kennismaken met deze nieuwe functie, die vooral bedoeld is om het voor leden van Facebook communities makkelijker te maken om in een besloten omgeving met elkaar te communiceren. Nu is de Community Chat functie dus ook in Nederland beschikbaar, zowel op Facebook als op Facebook Messenger. Wat kun je nu precies met deze nieuwe functie?
Het doel van Facebook Community Chat
Er zijn aardig wat communities te vinden op Facebook. Goede communicatiemogelijkheden waren er echter nog niet voor leden van deze communities. Het was mogelijk om openbaar te reageren onder de berichten binnen de community. Daarnaast was er uiteraard ook al de mogelijkheid om volledig privé met iemand uit dezelfde groep een gesprek aan te gaan. Toch waren er nog geen goede manieren voor alle community leden om besloten met elkaar te kunnen communiceren. Dit probleem wordt opgelost met Facebook Community Chat. Er kan dus met leden van de community worden gecommuniceerd zonder dat al deze chatberichten openbaar op de community pagina komen te staan.
Verschillende chats aanmaken binnen de community
Een community op Facebook bestaat in de basis natuurlijk uit gelijkgestemden. Toch betekent dat zeker niet dat er altijd alleen maar over één onderwerp wordt gesproken. Binnen een community kunnen veel vertakkingen zijn. Daarom is het mogelijk om voor een Facebook community meerdere chats aan te maken. Dit kan bijvoorbeeld voor een evenement of een specifiek onderwerp. Doordat er meerdere chats kunnen worden aangemaakt, wordt het makkelijker om gericht te communiceren. Dit zorgt ervoor dat de community gesprekken overzichtelijker worden. In de basis zijn de chats bedoeld voor tekstberichten, maar het is in Facebook Community Chat ook mogelijk om chats aan te maken speciaal voor video of audio.
Beheerders krijgen speciale opties binnen Community Chat
In openbare Facebook groepen zien we vaak zogenaamde gedragsregels staan. De beheerders van een groep zijn er om hier controle over te voeren. Ook in Facebook Community Chat krijgen beheerders speciale opties. Zo kunnen zij meelezen en ongepaste chatberichten wissen. Daarnaast kunnen zij diverse chatkanalen modereren en hebben zij de optie om bepaalde personen tijdelijk of permanent te schorsen. Uiteraard kunnen beheerders ook aankondigingen aanmaken waarop niet kan worden gereageerd.
Hulp voor beheerders met Admin Assist
Van community beheerders kan natuurlijk niet worden verwacht dat zij 24/7 aanwezig zijn om alle chatberichten te lezen en, waar nodig, in te grijpen. Zij kunnen zich op dit vlak laten helpen door Admin Assist. Deze functie dient apart te worden ingeschakeld. Wanneer Admin Assist staat ingeschakeld, dan worden alle chatberichten volledig automatisch op ontoelaatbare inhoud gescreend. Berichten met ontoelaatbare inhoud worden automatisch gewist.
Community Chat interessant voor bedrijven?
Er zijn allerlei soorten communities op Facebook, waaronder communities met bedrijven als hoofdrol of gericht op specifieke merken. De Community Chat kan daarmee zeker voordelen bieden aan bedrijven. Wanneer er gerichter gecommuniceerd kan worden binnen een community, dan kunnen bedrijven hier zeker profijt van hebben. Wil jij precies weten hoe jij het maximale uit Facebook haalt voor je bedrijf en/of merk? Volg dan een Facebook training bij ons!